Wednesday, April 3, 2013

6 Golongan Wanita Yang Tidak Layak Dijadikan Seorang Isteri

Lazimnya lelaki memilih isteri berdasarkan pandangan zahir. Rupa paras yang cantik selalunya menjadi tarikan utama keika memilih isteri. Ada orang lelaki yang bangga menayang isterinya yang cantik, ada pula yang malu tayang isteri mungkin disebabkan sesuatu kekurangan yang ada pada isteri.

Cantik atau tak, apakah perempuan itu ada sifat-sifat yang tidak sesuai untuk dijadikan iseri.Berikut beberapa sifat yang biasanya terdapat pada wanita pada umumnya, dimana sifat-sifat ini juga sangat dibenci oleh para laki-laki/suami pada umumnya...


Al - Anaanah
Banyak keluh kesah. Yang selalu merasa tak cukup, apa yg diberi semua tak cukup. diberi rumah tak cukup, diberi motor tak cukup,diberi mobil tak cukup, dll. Selalu ingin memenuhi kehendak nafsu sendiri, tanpa memperhatikan perasaan suami, tak hormat kepada suami apalagi berterima kasih pada suami. apa yg suami beri pun tak pernah puas. Ada saja yang tak cukup.

Al-Manaanah
Suka mengungkit. Kalau suami melakukan hal yg dia tak berkenan maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu. sangat senang membicarakan suami: tak ingat budi, tak bertanggung jawab, tak sayang, dll. Padahal suami sudah memberi perlindungan macam-macam padanya.

Al -Hunaana
Ingin pada suami yg lain atau berkenan kepada lelaki yg lain. sangat suka
membanding-bandingkan suaminya dengan suami/lelaki lain. Tak ridha dengan suami yangada. (Naudzubillah)

Al- Hudaaqah
Suka memaksa. Bila ingin sesuatu maka dipaksa suaminya melakukan. Pagi, petang malam asyik menekan dan memaksa suami. Adakalanya dengan berbagai ancaman: ingin lari, ingin bunuh diri, ingin membuat malu suami, dll. Suami dibuat seperti budaknya, bukan sebagai pemimpinnya. Yang dipentingkan adalah kehendak dan kepentingan dia saja.

Al-Hulaaqa
Sibuk bersolek atau tidur atau santai-santai dll hingga lalai dengan ibadah-ibadah asas, seperti shalat berjamaah, wirid zikir, mengurus rumah-tangga, berkasih sayang dengan anak-anak, dll.

As-Salaaqah
Banyak berbicara, menggosip. Siang malam, pagi petang asik menggosip terus. Apa saja yg suami kerjakan selalu tidak benar dimatanya. Zaman sekarang bergosip bukan saja berbicara di depan suami, tapi dengan telfon, SMS, internet (facebook), BBM dan macam-macam cara yang lain.

1 comment:

Terimakasih kerana meninggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

facebook