Tuesday, November 6, 2012

Membuka Kunci Limpahan Rezeki dengan Solat Dhuha

"Selayaknya kita selalu berusaha menjaga solat dhuha. Tak ada alasan bagi kita meninggalkan solat dhuha kecuali karena kita tidak paham keutamaannya atau kerana malas."
Ust. M. Arifin Ilham

"Orang yang rajin solat dhuha, selain dimudahkan rezekinya, hidupnya juga sangat mulia. Ia sangat disegani orang, kerana tak pernah minta-minta kecuali kepada Allah SWT."
KH. Didin Hafidhuddin

Ada seorang pedagang peralatan rumah tangga asal Tasikmalaya, Jawa Barat, namanya Dani. Ia merintis usahanya dari modal kecil. Semasa penjualan sedang mengalami kemajuan yang pesat, mendadak pasar kebakaran. Ia tidak tahu apa penyebabnya. Semua barang dagangannya habis terbakar. Dia tertekan kerana hanya kedai itu yang menjadi sumber nafkah bagi keluarganya. Namun, ia tetap bersabar dan tidak terpuruk lebih jauh dalam penyesalan. Ia cuba memulakan semula usaha niaga dengan modal kecil yang diperolehinya dari berbagai pihak. 

Dengan bismillah, ia berusaha bangkit lagi. Tak lupa memohon pertolongan kepada Allah Yang Mahakaya. Malam harinya, ia tidak pernah meninggalkan solat tahajud. Pagi harinya, setelah mandi sebelum pergi ke pasar, ia selalu berusaha mengerjakan solat dhuha. Rata-rata dua rakaat atau empat rakaat. Satu bulan, dua bulan…,  tak ada perubahan yang dirasakan. Tapi, memasuki tujuh bulan, ia mulai sibuk melayani pelanggan yang makin bertambah banyak. Alhamdulillah, dua tahun tidak terasa, Dani sudah mampu membeli kedai lagi.

Kemajuan baru yang diperolehnya melebihi usahanya dulu sebelum kebakaran. Ia sangat yakin bahawa semua kemajuan usahanya adalah berkat pendekatannya kepada Allah SWT melalui ibadah dan doanya ketika solat dhuha dan tahajud. Ia mengerjakannya dengan keseriusan dan kepasrahan sepenuh hati. Tidak lupa, ia juga bersyukur atas nikmat yang diberikan Allah SWT kepadanya.

Ini hanya baru sepenggal kisah dari hamba-hamba Allah yang berharap atas pertolongan-Nya melalui ibadah solat, di antaranya melalui solat dhuha. Masih banyak lagi kisah-kisah serupa dari sebuah keajaiban yang mereka peroleh setelah melaksanakan solat dhuha. Ada yang mendapatkan jodoh yang diidamkan, mendapatkan ketenangan dan kebahagiaan, ada yang disembuhkan dari penyakit, bahkan dialami oleh seorang nelayan yang didekati ikan-ikan seolah mereka minta ditangkap.

Mungkin sebagian anda ada yang masih bertanya-tanya, kenapa boleh jadi begitu? Apa rahasia solat dhuha sehingga boleh  melapangkan rezeki seseorang dan memudahkan berbagai urusan? Kerana semua hikmah dan manfaat dari solat dhuha ini telah dijanjikan oleh yang tidak pernah ingkar janji, yaitu Allah SWT melalui lisan Rasulullah saw. Beberapa hadits telah menyebutkan keutamaan dan hikmah solat dhuha.

Di antaranya keutamaan dan hikmah solat dhuha ialah sedekah bagi 360 persendian tubuh, dicukupkan keperluannya hingga akhir hari, dapat meraih keuntungan laksana ghanimah dengan cepat, dibangunkan rumah indah dari emas di surga, mendapat pahala sebesar pahala ibadah umrah, menggugurkan dosa-dosa sekalipun sebanyak buih di lautan, dan akan dijauhkan dari siksa api neraka. Keutamaan-keutamaan ini jika kita telah memperolehnya, tentu apa yang kita harapkan akan sangat mudah dikabulkan Allah SWT, mulai dari urusan bisnis, pekerjaan hingga jodoh.

1 comment:

Terimakasih kerana meninggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

facebook