Tuesday, October 23, 2012

Jangan Menghampiri Zina

Tahukah kita bahawa sesungguhnya Allah melarang kita dari melakukan perbuatan yang menghampirkan diri kita kepada zina.

Firman Allah dalam surah Al-Isra' : 32

وَلَا تَقۡرَبُواْ ٱلزِّنَىٰٓ‌ۖ إِنَّهُ ۥ كَانَ فَـٰحِشَةً۬ وَسَآءَ سَبِيلا

Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)

Allah melarang kita melakukan perbuatan-perbuatan yang menghampirkan kita kepada zina, contohnya; Berdua-duaan dengan lelaki dan perempuan. 

Berhubungan antara lelaki dan perempuan melalui telefon dan media sosial atas hal-hal yang tidak penting juga patut dielakkan.

Larangan menyentuh wanita yang bukan muhrim:
Sabda Rasulullah SAW : "Sekiranya kepala salah seorang dari kamu ditusuk dengan jarum besi, itu adalah lebih baik bagi kamu daripada kamu menyentuh wanita yang tidak halal bagi kamu". (Hadis Riwayat At-Tabrani. Dinilai sahih oleh al-Mundziri, al-Haitsami, dan al-Albani)

Larangan memandang yang haram:

Adapun dalil pendapat Jumhur ulama yang menyatakan haram memandang secara mutlak adalah :
Surah An-Nuur :31, Allah berfirman :

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menundukkan pandangannya”.

Ibnu Katsir menafsirkan ayat ini bahwa ayat ini merupakan dalil akan haramnya wanita memandang kepada selain mahram. (Tafsir Ibnu Katsir 3/345).

Dan berkata Muhammad Ibnu Yusuf Al-Andalusy dalam Tafsirnya (Tafsirul Bahrul Muhit : 6/411) dan Imam Asy-Syaukany (Fathul Qodir : 4/32) : “Bahwa surah An-Nuur ayat 31 ini sebagai taukid (penguat) ayat sebelumnya yaitu An-Nur ayat 30, bahwa hukum laki-laki memandang kepada selain mahram adalah haram secara mutlak maka begitupun hukum wanita memandang kepada selain mahram adalah haram secara mutlak pula”.




"Sesiapa yang takut akan kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari menuruti hawa nafsunya.  Maka sesungguhnya syurgalah tempatnya." (al-Naa’ziaat : 40-41)

1 comment:

  1. Tkasih kpd admin di atas perkongsian maklumat di atas..

    ReplyDelete

Terimakasih kerana meninggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

facebook