Monday, March 5, 2012

Kisah orang yang sabar

Pak Ngah Hassan merupakan salah seorang penduduk kampung saya yang hidupnya melalui berbagai  ujian. Kami hanya memanggilnya Ngah San, singkatan daripada nama Pak Ngah Hasaan. Dia seorang yang peramah tapi tidak ada perkataan yang keluar dari mulutnya yang menyakitkan hati, tidak ada sindiran tajam mahupun perkataan yang kasar.

Ngah San mempunyai lima orang anak. Kehidupannya agak mewah, tapi pengakhirannya ia kelihatan biasa-biasa saja. Ini kerana Ngah San banyak mengeluarkan belanja untuk mengubat anaknya yang sakit dari usia 17 tahun hinggalah sekarang anaknya telah berusia 51 tahun. Anaknya yang ketiga ini beberapa kali hilang dari rumah kerana tidak begitu siuman, dipercayai terkena sihir. Berbagai ikhtiar dilakukan, tapi hingga sekarang anaknya tidak pernah sembuh.

Tidak berapa lama kemudian Ngah San ditimpa ujian lagi. Kali ini dia mengidap kencing manis dan sebahagian kakinya terpaksa dipotong. Hiduplah Ngah San dengan keluar masuk hospital selama lebih 20 tahun. Dunianya hanya rumah dan hospital, di samping menjaga anaknya yang tidak siuman.

Di samping itu, menantu pertamanya juga menghidap menyakit misteri. Ia bertukar menjadi kurang waras dan hilang keupayaan berkerja. Mujurlah dia masih dapat menjaga makan-minum anak-anaknya yang masih bersekolah.

Pada petang Jumaat 2 tahun lepas, kira-kira pada pukul 7.00 petang, kami mendapat berita Ngah San baru dikebumikan pada pukul 6.30 petang. Khabarnya Ngah San meninggal sebaik sahaja jemaah selesai mengerjakan solat Jumaat. Saudaranya yang terdekat memutuskan untuk mengebumikan Ngah San pada hari itu juga untuk mendapat fadhilat kematian pada hari Jumaat iaitu terlepas dari siksa kubur.

Anehnya, kami sekeluarga tidak mendapat berita kematian Ngah San, hanya selepas dikebumikan baru kami tahu. Walhal rumah kami letaknya tidak berapa jauh dari rumah Ngah San. Agaknya memang nasib kami tak dapat menziarahi Ngah San untuk kali terakhir.

No comments:

Post a Comment

Terimakasih kerana meninggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

facebook