Thursday, February 2, 2012

Saat Kewafatan Rasulullah

Muhammad Rasulullah SAW adalah tauladan terbaik untuk umat manusia. Kerana pengorbanan bagindalah kita menghirup nikmat iman dan Islam. Kerana bahinda, kita kenal siapa Pencinpta kita. Bayangkan di awal penghijrahan baginda dari Makkah ke Madinah, baginda merentasi tanah yang tandus dan berbatu batan serta panas terik sejauh lebih kurang 400km. Baginda berulang alik antara Makkah dan Madinah dalam usaha mengembangkan syiar Islam.


Baginda tidak dilimpahi nikmat kemewahan harta benda di dunia ini. Baginda pernah mengalami kelaparan berhari-hari. Peribadinya dihiasi dengan sifat sabar dan takwa yang tiada tandingan. Baginda pemuda maksum ciptaan Allah yang paling istimewa di atas muka bumi. 



Keperibadiannya indah. Cerminan al-Quran katanya 'Aisyah ra. Dari semua aspek kehidupan, diperagakannya hanyalah kesyumulan. Allah mengajar manusia berkehidupan di muka bumi ini melalui baginda. Menuruti sunnahnya adalah pahala. Kasih sayangnya tiada bertepi, dari yang kecil hingga yang tua, dari hamba hingga ke bangsawan, dari dulu sampai sekarang, hingga ke akhirnya. Dialah peribadi unggul sepanjang zaman. Mencintainya suatu kemuliaan.

Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul didalam satu majlis bersama para sahabat. Tiba-tiba bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat gelisah melihat sesuatu yang tidak mereka senangi di wajah Rasulullah saw. Bila ditanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda mengatakan bahawa terlalu merindui ikhwannya.. Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah saw, "bukankah kami ini ikhwanmu?" Rasulullah menjawab, "Tidak, kamu semua adalah sahabatku.. Ikhwanku adalah umatku yang belum pernah melihat aku tetapi mereka beriman dan sangat mencintaiku. Aku sangat rindu bertemu dengan mereka.."

Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya (al-Ahzab:56)

Sebagai mengingati kembali detik pemergian Rasululah SAW, mari kita tonton video ini.






No comments:

Post a Comment

Terimakasih kerana meninggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

facebook