Monday, January 2, 2012

Tahun Baru dan umur baru

Selamat menyambut tahun baru Masihi 2012. Tiada seorang pun di dunia ini umurnya mengundur ke belakang. Semua umur akan meningkat. Sempena tahun baru ini umur kita bertambah lagi satu tahun. Kita bawa bersama pengalaman dari tahun-tahun terdahulu, bersamanya juga jangan lupa akan dosa pahala yang mungkin bawa sekali. Dosa yang kita bawa itu cara terbaik adalah dengan melakukan taubat nasuha dan beristighfar memohon ampun pada Allah. Biarlah dunia yang bakal kita tinggalkan suatu hari nanti, tidak kita bawa bersama dosa-dosa kita.

Semakin umur bertambah, bermakna diri kita semakin dekat dengan saat kematian. Seharusnya kita menjadi insan yang lebih baik dari segi imannya dari dari tahun yang lepas. Di samping meraih nikmat kehidupan dunia, bekalan untuk hari akhirat jangan dilupakan. Bukankah kehidupan akhirat itu lebih baik dan lebih kekal? Manakala kehidupan di dunia ini hanya nikmat kesenangan yang bersifat sementara.

Dalam surah al'ala Allah SWT berfirman " Kehidupan akhirat itu lebih baik dan lebih kekal. Sesungguhnya keterangan ini ada dinyatakan di dalam suhuf-suhuf yang terdahulu. Iaitu suhuf Ibarahim dan Musa" (17 - 19)


No comments:

Post a Comment

Terimakasih kerana meninggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

facebook