Thursday, January 26, 2012

Syaitan gemuk dan syaitan kurus

Antara arahan yang dituntut oleh Islam ialah memulai sesuatu pekerjaan dengan menyebut nama Allah. Ia sebagai jalan un tuk mengelak diri daripada panah dan tipu daya syaitan. Dalam hal ini Abu Hurairah meriwayatkan bahawa syaitan orang mukmin telah bertemu dengan syaitan orang kafir.

Di dapati bahawa syaitan orang kafir itu berada dalam keadaan gemuk sedangkan syaitan orang mukmin kurus kering dan dalam keadaan dukacita.

Lalu syaitan orang kafir bertanya kepada syaitan orang mukmin, "kenapa kamu kurus kering dan berdukacita?"

Syaitan orang mukmin menjawab, "Aku mendampingi seorang lelaki untuk menggodanya. Apabila lelaki itu hendak makan, dia menyebut nama Allah. Jadi aku terus lapar. Apabila dia minum, dia terus menyebut nama Allah. Jadi aku kehausan. Apabila dia memakai pakaian, dia terus menyebut nama Allah, jadi aku berterusan bertelanjang.Apabila dia memakai minyak rambut, dia terus menyebut nama Allah. Jadi rambutku terus kusut kering."

Syaitan yamg kafir pula berkata, "Tetapi aku mendampingi seorang yang sedikitpun tidak melakukan daripada apa yang engkau sebutkan tadi.Oleh itu aku berkongsi dengannya makanan, minuman dan pakaiannya.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment

Terimakasih kerana meninggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

facebook