Monday, October 31, 2011

Doa anak menjadi soleh dan solehah

‎3 Doa untuk anak supaya menjadi soleh dan solehah


اَللَّهُمَّ فَقِّهُّ فِي الدِّيْنِ وَعَلِّمْهُ التَّأْوِيْلَ.
(Allhumma faqqihhu fiddin wa a'llimhuttakwil)
Maksudnya: Ya Allah, berilah kefahaman kepadanya dalam urusan agama dan ajarkannya Takwil (tafsir al-Quran).


اَللَّهُمَّ أَلْهِمْهُ التَّأْوِيْلَ وَعَلِّمْهُ الْحِكْمَةَ
(Allhummal hamhuttakwil wa a'llimhulhikmah)
Maksudnya: Ya Allah, ilhamkannya Takwil (tafsir al-Quran) dan ajarkannya hikmah (ilmu yang tepat).


اَللَّهُمَّ بَارِكْ فِيْهِ وَانْشُرْ مِنْهُ
(Allahumma barik fihi wanshur minhu)
Maksudnya: Ya Allah, berkatilah padanya dan sebarkanlah ilmunya.

(petikan dr Ustaz Zahazan)

Tuesday, October 25, 2011

Tahajud

Saat sedang nyenyak dibuai mimpi di atas tilam yang begitu empuk, bilik yang dingin dan kelam tanpa cahaya, kita terbangun tiba-tiba.
Setelah mata terbuka, persekitaran diamati. Belum subuh lagi ni, hati bermonolog sendirian. Kemudian tangan mencapai telefon bimbit melihat jam sekadar mendapatkan satu kepastian " Oh, baru pukul 3 pagi".

Dalam situasi di atas, apa yang akan kita lakukan?

Di sini, kita mempunyai beberapa pilihan.
Tanya iman kita dan buat lah pilihan bijak.

PILIHAN 1
Kebanyakan kita akan menarik selimut semula, dan menyambung episod kedua mimpi yang tergantung separuh jalan.
Bukan itu saja, hati turut mengomel,
"Apasal la aku bangun awal sangat."
Terzahir sebuah kekesalan. Kesal bangun awal? Nauzubillah.

PILIHAN 2
"Oh, baru pukul 3 pagi. Waktu macam ni doa makbul.
Ya Allah, ampunkanlah dosaku dan dosa kedua ibu bapaku. Jadikan aku hamba yang mempunyai semangat juang yang tinggi, berjuang untuk kebahagiaan dunia dan akhirat.."
Kemudian sambung kembali 'ibadah senyap'.

PILIHAN 3
Sebaik menyedari dah pukul 3 pagi (bukan baru pukul 3), segera bangun untuk solat tahajud.
Sembahlah Allah saat mata-mata lain terpejam rapat, rukuklah saat hati kita masih tenang, sujudlah saat minda masih kosong dari sebarang urusan dunia dan berdoalah saat doa didengari Allah SWT...

Terjaga dia awal pagi, adalah satu rahmat yang merupakan kurniaan Allah SWT. Siapa tahu saat Allah takdirkan kita terjaga, sebenarnya Allah menunggu untuk memakbulkan sebarang permintaan malam tersebut. Mulalah dari langkah pertama, berdoa sebaik terjaga. malah mintalah dari Allah untuk bangkitkan kita malam-malam seterusnya.

Itulah caranya mengucapkan terima kasih kerana terjaga saat sedang tidur., bukan mengomel kekesalan.
Tetapi, alangkah baiknya andai Tahajud dapat ditunaikan....

- Solusi 12



by Ustaz Zahazan

Monday, October 24, 2011

Tanda lemahnya iman


Kebanyakan dari kita, imannya selalunya turun naik mengikut keadaan. Terdapat beberapa perkara yang boleh menyebabkan iman kita menjadi lemah mungkin disebabkan kita kurang berdoa dan juga adanya bisikan syaitan. Ianya menjadi tanggungjawab kita untuk menilai dan meneliti kedudukan iman kita, apakah ianya sudah menipis, meningkat atau sebaliknya. Marilah kita menilai iman kita.


Tanda lemahnya iman
  • Tidak rasa berdosa bila membuat maksiat atau membuat sebarang dosa samada dosa kecil atau besar
  • Hati yang keras dan tidak ada keinginan untuk membaca dan mentadabbur al-Quran
  • Rasa malas dalam mengerjakan ibadah, contohnya melewatkan waktu solat
  • Mengabaikan sunah nabi
  • Mood yang selalu berubah dan mudah kecewa dengan perkara remeh
  • Tiada apa-apa perasaan bila mendengar bacaan al-Quran, contohnya bila mendengar ayat-ayat al-Quran yang menyebut tentang azab akhirat dan juga balasan baik di hari akhirat.
  • Merasa satu kesukaran bila hendak mengingat Allah atau berzikir. serta tidak merasa satu kelazatan atau nikmat bila berada di majlis mengingati Allah atau berzikir
  • Tidak merasa diri teruk bila melakukan sesuatu yang melanggar syariat
  • Mengejar kemasyhuran, pangkat dan kekayaan
  • Mengajak orang lain berbuat baik tapi diri sendiri tidak melakukan demikian
  • Merasa suka bila orang lain ditimpa kesusahan
  • Hanya pentingkan status halal atau haram sahaja dan mengabaikan yang makruh
  • Memandang rendah pada orang yang melakukan kebajikan yang mudah-mudah seperti mencuci dan membersihkan masjid.
  • Tidak begitu peduli dengan keadaan umat Islam yang lain
  • Tidak  ada rasa bertanggungjawab dalam menyebarkan syiar Islam
  • Suka berbalah dan menuduh tanpa bukti
  • Taksub dan leka dengan hal-hal keduniaan. Contohnya sangat kecewa bila kehilangan sesuatu yang berkait dengan kebendaan dan kekayaan
  • Bakhil dan takut hartanya berkurang
  • Merasa diri selalu betul

Sunday, October 23, 2011

Darjah satu VS tahun satu

Sampai saja di sekolah petang ini untuk mengambil anak, hujan mula turun dengan lebatnya. Kilat mula memancar. Dalam hati berdoa supaya biarlah hujan berhenti seketika supaya semua anak-anak sekolah yang belajar di sesi petang dapat sampai ke rumah dengan selamatnya.

Tamat sesi petang pada 6.30 petang, anak-anak sekolah yang belajar dari tahun 1 hingga tahun 3 mula keluar meninggalkan perkarangan sekolah, namun hujan masih lagi lebat biar pun petir sudah mula reda. Kebanyakan murid tidak menghiraukan sangat keadaan hujan yang lebat. Sebahagiannya kelihatan seakan gembira. Namun agak kasihan juha melihatkan keadaan kebanyakan murid basah kuyup dek tempias hujan. Mungkinkah mereka akan ke sekolah semula esok. Ianya terjadi pada anak-anak saya keesokannya. Mereka hampir demam.

Tahun 1975
Abang saya waktu itu tingkatan 2, saya pula darjah satu. Oleh kerana abang sekolah sesi petang di bandar, kebanyakan perjalanan saya ke sekolah di waktu pagi dihantar abang. Saya akan membonceng basikal tua ayah yang dikayuh abang. Waktu itu musim hujan, jalan yang tidak berturap kelihatan becak dan sangat menyukarkan perjalanan ke sekolah yang lebih kurang 4 kilometer. Perjalanan ke sekolah kadang-kadang tersekat-sekat. Sesekali saya terpaksa berjalan kali separuh jalan kerana berbasikal boleh menyebabkan tergelincir dan mungkin mengakibatkan kecederaan.

Selalunya abang akan menghantar saya hingga perkarangan sekolah, kemudian dia berpatah balik ke rumah. Ada beberapa kali bila hujan lebat, bilik darjah dimasuki air hingga paras atas buku lali, kami diarahkan membuka kasut. Kami berkaki ayam. Sesi persekolahan diteruskan walaupun dalam keadaan yang sangat tidak selesa. Dalam keadaan dingin pagi yang mencengkam, air lumpur di bawah meja dan kerusi, pembelajaran diteruskan walaupun kami anak-anak kampung waktu itu tidak kenal lagi apa itu cita-cita.

Kadang-kadang bila hujan sangat lebat, air akan naik hingga ke paras betis di dalam bilik darjah. Ada satu ketika, sekolah lambat memberi arahan untuk menutup sekolah pada hari itu. Abang mungkin dah sampai ke rumah selepas menghantar saya ke sekolah. Murid-murid semua dah balik, saya masih lagi keseorangan menunggu di tepi jalan dekat sekolah, kalau-kalau abang atau ayah tahu sekolah ditutup hari itu.

Setelah lama menunggu, hati menjadi jenuh, kebosanan dan kebimbangan mula menyapa, saya mengambil keputusan untuk berjalan kaki balik ke rumah seorang diri. Sampai di rumah kaki seakan mau tercabut, dahaga yang maksima serta bahu yang perit menjinjing beg berat berbatu-batu.

Belajar Darjah Satu ketika itu, rutinnya memang begitu terutama bila hujan lebat.

Demikianlah sukarnya mencari ilmu bagi seorang budak kampung di tahun 70an.



Wednesday, October 19, 2011

Bahaya sardin

Saya tak tahu sejauh mana kebenaran artikel ini. Saya dapatkan dari wall facebook yang dihantar oleh seorang rakan. Mungkin ia boleh memberi manfaat kepada pembaca.



BAHAYA SARDIN. BACA! PENTING untuk PEREMPUAN!

Erm...terjumpa artikel ni setelah dinasihati seorang sahabat supaya berhenti makan sardin....ups, this is my last menu mkn sardin... cuba sedaya upaya...takut lak baca artikel di bawah :-
Penemuan menakjubkan. .JANGAN MAKAN SARDIN
Assalamualaikum wbh

Saya dilahirkan dari keluarga miskin. Ibu bapa saya mengusahakan kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin, ia seperti satu makanan mewah. Sejak kecil memang saya suka makan sardin. Apatah lagi kalau masakan sardin yang dimasak oleh arwah ibu. Walau pun saya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.

Harga ikan sardin dalam tin pada hari ini dikira amat murah. Dalam lingkungan RM3 – RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nak dibandingkan dengan membeli ikan kembung segar di pasar, rasanya lebih mudah dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak perlu memproses buang perut dan membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan sardin, buka penutup, potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin.
Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin.

Setelah saya berkenalan dan berguru dengan arwah guru, barulah saya terpaksa berhenti terus dari makan ikan sardin. Arwah guru saya bertegas memberikan arahan kepada saya “JANGAN MAKAN IKAN SARDIN”. Satu ketika setelah lama tidak makan ikan sardin, sewaktu saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan lauk ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah guru saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.

Lama kelamaan saya terpaksa belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin. Alhamdulillah dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwah guru dan terlibat dengan beberapa kes orang yang suka makan sardin, akhirnya kini saya memandang sangat jijik ikan sardin. Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.

Mari kita lihat ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu, saya sangat suka makan bahagian tulang ikan sardin kerana ia lembut. Bagaimanakah ikan sardin ini diproses sehingga semua tulangnya menjadi lembut??. Kalau kita membuat eksperimen sains yang mudah di rumah dengan merebus seekor ikan kembung selama 3 hari 3 malam secara berterusan, insya-Allah akan kita dapati bahawa tulang ikan kembung ini tidak akan lembut. Mari kita ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.

Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin ini sedia lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang ini lembut. Mengikut arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin.

Apakah ancaman kepada manusia apabila memakan ikan sardin? Pemerhatian pertama atau kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya. Semenjak sekian lama saya berjiran dengan hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya yang kerap ke rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan sardin dan mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar yang sentiasa sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialah memasak nasi berlauk ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok mee maggi sentiasa tersedia.

Hamba Allah ini telah kehilangan rahimnya semenjak usianya awal 40an. Begitulah, jikalau kerap seseorang terutama sekali orang perempuan gemar makan sardin, jawapannya, pelbagai tumor seperti fibroid di dalam rahim akan insya-Allah diberikan oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser samaada benign atau malignan. Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam rahim dan tumor.

Antara sampel kajian saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaitu seorang anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin. Hampir setiap hari sepanjang mengandungkan anak perempuannya ini hamba Allah ini akan makan ikan sardin. Akibat dari tabiaat ini, sebaik sahaja aak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan terpaksa dilakukan ketika bayi ini berusia kalau tidak silap saya 3 bulan. Begitulah azab diperolehi dari tabiaat gemar makan ikan sardin.

Namun saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan ikan sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allah ini belajar ilmu agama dari saya sehingga pelbagai amalan syirik dan tangkalnya alhamdulillah telah dapat dibuang. Hamba Allah ini kini alhamdulillah telah menjadi antara murid saya yang banyak sekali mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.

Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba lah buat sedikit kajian ke atas mana-mana kenalan atau saudara mara yang pernah mengalami sebarang kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarah permakanan mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin semoga insya-Allah dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.

Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin.

Setakat mana kebenaranya

Wassalam wallahualam

Sunday, October 16, 2011

10 kebaikan dari amalan berzikir












Menurut Syeikh Hakim Moinuddin Chisti, kita akan mendapat 10 kebaikan kesan dari berzikir. Antaranya ialah:

1. Dapat membentengkan diri daripada bisikan syaitan.
2. Orang yang berzikir akan dilimpahi keredaan Allah
3. Dimurahkan ruang rezekinya
4. Membangkitkan aura sahsiah peribadi murni
5. Menghidup dan menjernihkan hati.
6. Mukmin yang senang berzikir itu akan mencapai taraf hampir dengan Allah
7. Mengelakkan diri daripada sifat mazmumah seperti mengumpat dan mengeji
8. Berupaya membina fikiran yang positif dan dinamik
9. Bersedia untuk hidup penuh berani
10. Dapat menenggelamkan sifat munafiq


Pesan Imam Al-Bukhari: ‘Zikir adalah tugas harian setiap Muslim kerana ia mendatangkan kekuatan dan ketenangan. Berzikirlah setiap masa agar Allah sentiasa ingatkan kita setiap masa.’ Demikian indahnya wasiat beliau kepada kita semua. Biasakanlah hati dan lidah kita berzikir kepada Allah kerana inilah yang dituntut Allah kepada kita.

Allah ada berfirman dalam Surah An-Nisa’ ayat 103 yang bermaksud: ‘Kemudian apabila kamu selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah ketika kamu berdiri atau duduk, dan ketika kamu berbaring.’

Insya-Allah melalui zikir kita dapat menyembuhkan penyakit hati daripada karat debu dosa yang dilakukan. Berzikir juga Allah janjikan akan mengangkat darjatnya seperti dikatakan oleh Rasulullah SAW: “Apakah kamu mahu aku ceritakan kepadamu berkenaan amal perbuatanmu yang terbaik dan yang paling bersih dalam pandangan Allah serta orang yang tertinggi darjatnya di antara kamu, yang lebih baik dari bersedekah emas dan perak serta lebih baik dari memerangi musuh kamu semua dan memotong leher mereka, dan mereka juga memotong leher kamu!” Kemudian sekalian sahabat bertanya: “Apakah itu wahai Rasul?” Baginda SAW menjawab: “Zikir kepada kepada Allah.” – Hadis riwayat Al- Baihaqi

Allah sangat menyukai orang yang lidahnya sentiasa basah dengan zikrullah. Ingatlah bahawa Allah sudah menjanjikan ganjaran pahala yang banyak kepada orang yang berzikir. Hal itu jelas apabila Allah berfirman yang bermaksud: “Golongan lelaki dan wanita yang banyak berzikir kepada Allah, Allah janjikan bagi mereka keampunan serta ganjaran yang besar.” – Surah Al-Ahzab ayat 35

Friday, October 14, 2011

Ganjaran hebat untuk solat sunat subuh

Solat sunat subuh (sunat fajar) yang sangat mudah, tapi ganjarannya sangat hebat.
Berkata Rasulullah SAW "Dua rakaat fajar adalah lebih baik daripada dunia dan isinya" (HR Muslim daripada Aisyah)


Panduan mandi wajib..pastikan benar-benar sah



Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanah air kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.Untuk melakukan mandi wajib yang betul,seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya,ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah,Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),Ustaz Haji Mat Jais Kamos, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah,didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya,mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.Apabila mandi wajib tidak sah,ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul.” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi wajib yang juga disebut sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam.Setiap orang yang melakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara: 

Pertama : Niat.

Kedua : Menghilangkan najis pada badan.

Ketiga : Meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu didalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.Bagi perempuan yang habis haid,niat mandi wajib ialah: "Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas,niat mandi wajibnya ialah: "Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah.Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya.Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan,niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke 2,iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan,menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan,najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib.Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke 3,iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir,meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan,sama ada bulu2 yang jarang atau lebat.Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul,sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka.Bulu2 dalam lubang hidung pula,tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin.Tetapi sekiranya,bulu2 di dalam hidung itu bernajis,ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula,jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku,kotoran itu wajiblah dibuang.Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai,inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai,mandi wajib seseorang itu tidak sah.Oleh itu,seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai,jika dia hendak mandi wajib,dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu.Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana? Inilah yang rumitnya,sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai.Inai sebenarnya akan meresap ke rambut,tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini,jangan pula ada yang salah faham.Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis,bukanlah bermaksud menjadi tidak sah.Dalam hal ini,sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza.Jadi,mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.Dalam hal ini juga,sukalah saya menyatakan,huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib.Jadi,ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula,Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani,keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja,iaitu keluar darah haid,nifas dan melahirkan anak(wiladah).

Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga,air paip,sungai laut dan tasik.Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula,mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh,tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula,jika ia dilakukan pada waktu malam,jika tidak mahu mandi wajib lagi, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat,manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.


Rasulullah S.A.W Bersabda : " Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat, Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafaat kepada manusia lain." [Hadith Riwayat Muslim].


Thursday, October 13, 2011

Satu kisah pengamal ayat kursi



Ini sebuah cerita dari email yang sudah berkali-kali singgah di mailbox saya dan juga selalu disebarkan melalui laman sosial fb. Bagaimanapun saya paparkan juga di sini untuk sesiapa yang belum pernah membaca cerita ini.

Kenapa Tak Rogol Saya?


Kisah benar ini berlaku di US.


KENAPA TAK ROGOL SAYA???

Kisah benar ini berlaku di US.


Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus.

Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang agak sudah lewat, berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan
bersaorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca
ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan
dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut  walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta
kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw two young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak.
Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat
Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.

p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Wanita tadi pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam. Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.

"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa
yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..."
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku... semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat... sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….

semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari kejahatan syaitan yang di rejam

Wednesday, October 12, 2011

Hari-hari yang disunatkan berpuasa

Sila rujuk jadual puasa sunat disini : JADUAL PUASA SUNAT

Puasa dalam Ramadhan diwajibkan ke atas semua orang Islam yang baligh, berakal dan tidak didatangi keuzuran. Rasulullah SAW tidak berpuasa penuh dalam bulan-bulan lain selain dari bulan Ramadhan.
Daripada Aisyah, Rasulullah SAW bersabda "Nabi SAW tidak berpuasa penuh selain daripada bulan Ramadhan" (HR Bukhari dan Muslim)
Bulan-bulan lain selain Ramadhan di sunatkan berpuasa iaitu pada hari-hari tertentu.

Bilakah masanya hari yang disunatkan berpuasa?

1. Hari Isnin dan Khamis

2. Puasa pada 13,14 dan 15 mengikut bulan takwim Islam
    (dipanggil hari-hari bulan cerah)

3. Puasa pada 28, 29 dan 30 haribulan takwim Islam
    (dipanggil hari-hari bulan gelap)

4. 1 - 9 hb Muharam

5. 10 hb Muharam (hari Assyura)

6. Puasa beberapa hari dalam bulan Rejab

7. Puasa beberapa hari dalam bulan Syaaban kecuali hari Syak (30 Syaaban). Rasululluh memperbanyakkan puasa di dalam bulan Syaaban.

8. Puasa 6 hari di bulan Syawal

9. 1-8 hb Zulhijjah

10. 9 hb Zulhijjah (hari wuquf di Arafah)

11. Berpuasa seperti Nabi Daud A.S iaitu berbuka sehari dan berpuasa sehari.


Puasa itu mempunyai 3 tingkat iaitu puasa umum, puasa khusus dan puasa khusus dari khusus (khususull khusus)

1. Puasa Umum
    Orang-orang berpuasa dengan menahan lapar dan dahaga serta menahan diri dari keinginan syahwat.

2. Puasa Khusus
    Menahan lapar dan dahaga, menahan keinginan syahwat, mencegah pendengaran, penglihatan, lidah, tangan, kaki dan anggota-anggota tubuh lainnya daripada dosa.

3. Puasa khusus dari khusus (khususul khusus)
    Selain dari menahan lapar dan dahaga, puasa semua anggota tubuh badan dari melakukan dosa, termasuk juga puasa hati daripada segala cita-cita yang hina dan segala pemikiran duniawi serta mencegahnya daripada selain mengingati Allah SWT. Inilah tingkat puasa para nabi, siddiqin dan muqarrabin.

Dari Al-Ahnaf bin Qais, bahawa orang mengatakan kepadanya "Bahawa tuan seorang yang sudah sangat tua dan puasa itu melemahkan tuan."
Menjawab Al-Ahnaf "Saya menyediakan puasa itu untuk satu perjalanan yang jauh. Dan bersabar mentaati Allah SWT itu adalah lebih mudah daripada bersabar dari azab-Nya"


Tuesday, October 11, 2011

Zikir si kecil di Mina

Sempena musim haji yang bakal menjelang, serta hawa Madinah dan Makkah yang kian terasa nuansanya, saya ingin menyelitkan sebuah cerita tentang seorang anak kecil yang saya jumpai di Mina.

Waktu itu kami sedang menunggu masuk waktu subuh dan kemudian akan melontar di jamarat. Sewaktu melilau sambil memerhatikan jamaah dari negara lain yang juga seperti kami yang menunggu, mata tiba-tiba ternampak seorang anak kecil lelaki yang dalam jangkaan saya berumur kira-kira 7 tahun. Yang pasti dia bukan dari penduduk Asia Timur, mungkin Asia Tengah. Si kecil dan kumpulannya sedang berbaring beralaskan tikar dan dengan hanya berbumbungkan langit.

MasyaAllah! parasnya sangat elok dan yang paling menakjubkan dia sedang berzikir dengan tasbih di tangan. Dia tiba-tiba perasan yang ada seseorang sedang memerhatikannya, lalu dia memasukkan tasbih ke dalam selimut dan mengalihkan badannya ke arah lain sambil meneruskan zikir. Subhanallah! anak sekecil itu sudah diajar berzikir mengingat Allah. Saya hampir menangis.

Anak siapakah itu ya Allah....semoga anak itu terus membesar menjadi insan yang bertakwa.
Kau bimbinglah anak-anakku, semoga mereka juga menjadi insan beriman dan bertakwa serta jadikanlah mereka insan-insan yang Engkau redhai. Ampunkan aku ya Allah!




Petua murah rezeki

Petua murah rezeki ni saya ambil dari nota facebook, semoga mendapat manfaat:


Petua murah rezeki ni saya ambil dari nota facebook, semoga mendapat manfaat:

Petua Murah Rezeki:
Berikut adalah kiriman email yang saya perolehi tentang pesanan Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah. Semoga Allah memberkati dan merahmati pengirim email tersebut juga Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah.

Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah pernah berkata….. .

” setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu ( tak kira masih hidup @ telah tiada)”………. nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu…


Berdasarkan Hadith Nabi :
“Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari”

Huraian hadith:

- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada )

- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)

- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah

- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. …tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru2 kita dan mereka yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)

- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah

Kesimpulannya:

- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris….. . Cuma jangan lupa doakan ibu bapa kita setiap hari

- Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)

InsyaAllah


Berusaha dan bertawakal.. …insyallah , rezeki itu bukan kerana ada sijil SPM,(kata Azmil Mustapha)… ..Mari kita cuba….Allahhuakhbar. ..


Nota penulis : Berbuat baik kepada ibubapa adalah satu petanda ada iman di hati. Walaupun ada sesetengah dari kita pernah tidak puas hati atau berkecil hati dengan ibu bapa, sewajarnya kita bersabar dan mohon pertolongan Allah. Mungkin ini salah satu ujian yang Allah turunkan kepada kita. Tidak wajar kita berdendam dengan ibu bapa, yang berlalu biarkan ia berlalu. Tidak ada manusia yang tidak pernah berbuat salah kecuali para nabi yang maksum. Mungkin kita juga tanpa sedar atau tidak, anak kita selalu kecil hati atau tersinggung dengan kita. Kami mohon petunjukMu ya Allah!



3 golongan manusia di akhirat

Di dalam surah Al-Waqiah menyebut ada 3 golongan manusia di hari kiamat kelak iaitu golongan Ashabul Maimanah , Ashabul Masy-amah dan Assabiqun. Al-Waqiah adalah satu daripada nama hari kiamat. Siapakah 3 golongan ini?

1. Ashabul Maimanah adalah golongan yang menerima suratan amalnya dengan tangan kanan
2. Ashabul Masy-amah adalah golongan yang menerima suratan amalnya dengan tangan kiri
3. Golongan Assabiqun pula adalah golongan yang mendahului dalam melakukan amal kebaikan. Mereka terdiri dari para nabi, syuhada, para wali dan orang-orang yang tinggi kesabarannya. Mereka ini adalah golongan yang masuk syurga tanpa hisab.


Bagaimanakah hendak menjadi golongan Ashabul Maimanah?

Menurut Ustazah Dr. Fatma El-Zahra, golongan Ashabul Maimanah mendapat kedudukan ang tinggi di sisi Allah SWT. Amalan-amlan yang perlu dilakukan hendaklah mengikut ajaran yang disebutkan dalam surah Al-Balad : 13-18
 "Diantaranya bagi orang yang mampu ialah memerdekakan hamba sahaya;
  Atau memberi makan orang-orang lapar;
  Atau memberi sedekah/makan anak-anak yatim dari kaum kerabat;
  Atau memberi infak orang-orang miskin yang terlantar di jalanan;
  Beriman serta berpesan-pesan dengan kesabaran untuk melaksanakan ketaatan dan meninggalkan maksiat
  dan berpesan-pesan dengan kasih sayang
  Ketahuilah bahawa orang-orang yang beriman serta berusaha mengerjakan amal-amal yang tinggi darjatnya
  di sisi Allah, merekalah golongan pihak kanan yang akan beroleh syurga"

Di dalam surah  Al-Waqiah: 27-40 disebutkan gambaran kehidupan golongan kanan di akhirat:
"Mereka hidup bersenang lenang di antara pohon-pohon bidara yang tidak berduri. 
Dan pohon-pohon pisang yang tersusun rapi
Dan naungan yang terbentang luas
Dan air yang sentiasa mengalir
Serta buah-buahan yang banyak 
Yang tidak putus-putus dan tidak terlarang untuk mendapatkannya
Dan tempat-tempat tidur yang tinggi
Sesungguhnya kami telah mencipta isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa
Serta kami jadikan mereka sentiasa dara
Yang tetap mencintai jodohnya
Serta yang sebaya umurnya
Semuanya itu untuk golongan kanan
Iaitu sebilangan besar dari golongan terdahulu dan sebilangan besar dari orang-orang yang datang terkemudian"

Di akhirat kelak, terdapat golongan orang yang paling tinggi darjatnya dan terdapat golongan orang yang paling rendah darjatnya. Ketinggian dan kerendahan darjat tidak dinilai dari harta dan pangkat, miskin atau kaya semasa di dunia. Boleh jadi juga golongan yang dipandang hina di dunia ini, menjadi golongan yang tinggi darjatnya di akhirat kelak. Begitu juga ada golongan yang dipandang mulia di dunia tapi mempunyai darjat yang sangat rendah di akhirat.

Monday, October 10, 2011

Makanan dan kanser


Ini adalah maklumat yang saya kutip dari email yang singgah 
di mailbox saya. 
Semoga mendapat manfaat

BRAIN DAMAGING HABITS 




1. No Breakfast 
People who 
do not take breakfast are going to have a lower blood 
sugar levelThis leads to an insufficient supply of nutrients to the brain 
causing brain degeneration. 

 
. Overeating 
It causes hardening of the brain arteries, leading to a decrease in 
mental power

 
3. Smoking 
It 
causes multiple brain shrinkage and may lead to Alzheimer disease. 

 
4. High Sugar consumption Too much sugar will interrupt the 
absorption of proteins and nutrients causing malnutrition and may 
interfere with brain development. 

 
5. Air Pollution 
The 
brain is the largest oxygen consumer in our 20 body. Inhaling 
polluted air decreases the supply of oxygen to the brain, bringing
about a decrease in brain efficiency

 
. Sleep Deprivation 
Sleep allows our brain to rest.. 
Long term deprivation from sleep will 
accelerate the death of brain cells.. 

 
7. Head covered while sleeping Sleeping with the head covered 
increases the concentration of carbon dioxide and decrease 
concentration of oxygen that may lead to brain damaging effects

8. Working your brain during illness Working hard or studying with 
sickness may lead to a decrease in effectiveness of the brain as
well as damage the brain

 
9. Lacking in stimulating thoughts 
Thinking is the best way to train our brain, lacking in brain stimulation 

thoughts may cause brain shrinkage. 

 
10. Talking Rarely 
Intellectual conversations will promote the efficiency of the brain 


 
The main causes of liver damage are: 



1. Sleeping too late and waking up too late are main cause. 

2. Not urinating in the morning. 

. Too much eating. 

4. Skipping breakfast. 

5. Consuming too much medication. 

6. Consuming too much preservatives, additives, food coloring, 
and artificial sweetener. 

7. Consuming unhealthy cooking oil. 
As much as possible reduce cooking oil use when frying, which includes 

even the best cooking oils like olive oil. Do not consume fried foods when 
you are tired, except if the body is very fit. 

8. Consuming raw (overly done) foods also add to the burden 
of liver. 
Veggies should be eaten raw or cooked 3-5 parts. Fried veggies should 
be finished in one sitting, do not store. 

We should prevent this without necessarily spending more. We just have 
to adopt a good daily lifestyle and eating habits. Maintaining good eating 
habits and time condition are very important for our bodies to absorb and 
get rid of unnecessary chemicals according to 'schedule.' 

The top five cancer-causing foods are: 

1.. Hot Dogs 



Because they are high in nitrates, the Cancer Prevention Coalition 
advises that children eat no more than 12 hot dogs a month. If you 
can't live without hot dogs, buy those made without sodium nitrate. 

2. Processed meats and Bacon 

 

Also high in the same sodium nitrates found in hot dogs, bacon, and 
other processed meats raise the risk of heart disease. The saturated 
fat in bacon also contributes to cancer. 

3.. Doughnuts 



Doughnuts are cancer-causing double trouble. First, they are made with 
white flour, sugar, and hydrogenated oils, then fried at high temperatures. 
Doughnuts, says Adams , may be the worst food you can possibly eat to 
raise your risk of cancer. 

4. French fries 



Like doughnuts, French fries are made with hydrogenated oils and then 
fried at high temperatures. They also contain cancer- causing acryl amides 
which occur during the frying process. They should be called cancer fries, 
not French fries, said Adams . 

5. Chips, crackers, and cookies 

     
All are usually made with white flour and sugar Even the ones whose labels 
claim to be free of trans-fats generally contain small amounts of trans-fats. 

PASS THIS TO ALL WHOM YOU LOVE & CARE FOR. ............ .. ... 

Sunday, October 9, 2011

Daun belalai gajah penawar kanser


Pokok Belalai Gajah telah dikenalpasti dapat menyembuhkan penyakit kanser.  Saya dapatkan maklumat ini dari web resepirahsiaku. Harap boleh dimanfaatkan untuk sesiapa yang sangat memerlukan.
Belalai Gajah
Sabah Snake Grass
Good News!!!
Recently, I met a man who had Lymphatic Cancer – Stage 4 with 123 lymph nodes affected. His cancer started in March 2008.
Affected parts: 1st: Right lung, 2nd: Left lung, 3rd: Groin, 4th: Eye and 5th Mouth.
After 9 chemo therapies he stopped the treatment on 10/11/2008 because 5 specialists said he can only survive for 3 months. Today, after more than 2 years, he has recovered and is still living. Thanks to the Sabah Snake Grass (Clinacanthus) which he planted outside his house.
He blended the leaves with green apple (minus skin and seeds) and drank them after breakfast everyday.
After 3 days, 6 tumours disappeared.
After 13 days, he went for a blood test.The oncologist said that he was 96% cured.
So far more than 200 people who had taken the herbs showed improvement.

Case 1) Man – age 54
Lung Cancer: 3rd stage.
Chemothrapy 6 times
Tumour before taking Sabah Snake Grass 29mm, 44mm, 76mm
Tumour two weeks after taking Sabah Snake Grass
reduced to 20mm, 27mm, 67mm respectively

Case 2) Woman
Uterus cancer – tumour size 6cm
Scheduled for surgery. After taking SSG, reduced to 3.5cm.
Doctor said no need to operate
Continue taking the SSG, the tumour disappeared.

Case 3) Man
Prostate Cancer
After taking SSG for 11 days, the tumour disappeared.

Case 4) Woman from KL
Breast and Lung Cancer
Both breasts removed – 4 stage. Very weak, cannot eat, on drip and lying in hospital.
Family member poured SSG juice into her mouth through tube.
After a few days, could eat and was discharged.
28 days later was all tumours disappeared.

Case 5) Woman from Taiping
Breast Cancer
After taking SSG for 3 days, the wound dried up.

Case 6) Leukemia Patients
So far 4 cases have been cured after drinking SSG juice.
They also drank juice from 3 leaves of Guo Sai Por
(Ti Tham Tou) once per week.

Case 7) Dialysis Patients
After taking SSG for 10 days, stopped going for dialysis treatment.

Case  8) Patients with High Cholesterol, High Blood, High Uric Acid and Diabetes
After taking SSG, the conditions improved.


Number of leaves used for treatment for Cancer:
Stage 1 : 30 leaves everyday
Stage 2 : 50 leaves everyday
Stage 3 : 100 leaves everyday
Stage 4 : 150 – 200 leaves everyday
When the patients get better, reduce the number of leaves.

Direction for juicing SSG
a) Pour half cup of clean water in a blender
b) Add 1 or 2 ice cubes to prevent heating during blending
c) Add 1 quarter of lemon or half a lime juice (provide Vitamin C and prevent oxidization )
d) Wash the required fresh SSG leaves and put them into the blender
e) Peel a green apple and remove the core/seeds
f ) Cut the apple into 8 pieces
g) Put in the pieces of apple
h) Blend and drink immediately or within 5 minutes. (consume daily)
I ) If your body is “cooling” add a few slices of ginger or drink warming herbs
I stay in Bandar Kinrara, Puchong, Selangor, Malaysia. If you have problem getting the SSG, email or sms me. I can get them from Seremban. You only need to pay for my transportation from KL to Seremban and back, cost of the plants and postage if necessary. I need your name, address, h/p no. and the patient’s condition and type of cancer. (No tel penanam pokok ini belum diperolehi lagi. Boleh rujuk pokok ini dengan jabatan pertanian yang berdekatan tentang pokok ini).

Food to avoid : Sugar and products made with sugar, honey, kembong fish, ray fish, 7 angled-fish, chicken meat, duck meat, yam, glutenous rice, margarine, durians, bird nest, ginseng and other rejuvenating herbs.
Besides SSG, papaya, apricot seeds, lemon grass and many types of fresh raw vegetable and fruit juices can also be used for treating cancer.
I believe all chronic diseases can be cured with the combination of detoxification, maintaing blood Ph 7.35-7.4, increasing body oxygen, eating natural nutrients and herbs, a healthy lifestyle and good eating habits.There are quite a number of patients with cancer and other chronic diseases recovering and got cured based on my coaching above and natural treatments.
So if you are having any chronic diseases and need coaching and alternative treatments, please contact me.
For more information on health, health talk, coaching and natural treatments, please read my postings.

Sila sebarkan, mana tahu ada nyawa yang boleh diselamatkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

facebook