Tuesday, June 21, 2011

Surah Hud Ayat 1 - 5 (memohon ampun, bertaubat dan melakukan amal salih)

Dengan Nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Penyayang

1. Alif, lam, Ra. Al-Quran sebuah kitab yang tersusun rapi ayat-ayatnya, kemudian dijelaskan pula kandungannya satu persatu yang diturunkan daripada sisi Allah yang Maha Bijaksana lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya.

2. (Dengan kesempurnaan sifat Al-Quran itu adalah) supaya kamu jangan menyembah sesuatu pun melainkan Allah. (Katakan wahai Muhammad): Sesungguhnya aku diutus oleh Allah kepada kamu sebagai pemberi amaran (kepada yang ingkar) dan pembawa berita gembira (kepada yang beriman)

3. Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhan kamu, kemudian hendaklah kamu bertaubat kepada-Nya, nescaya Dia akan memberi kamu nikmat kesenangan hidup yang baik (di dunia) hingga ke sesuatu masa yang ditetapkan, dan (di akhirat pula) Dia akan memberikan setiap orang yang mempunyai kelebihan (dalam sebarang amal yang salih) akan pahala kelebihannya itu. Jika kamu berpaling (membelakangkan tiga perkara itu) maka sesungguhnya aku bimbang kamu akan beroleh azab pada hari kiamat yang besar (huru-haranya).

4. Kepada Allah jualah kembalinya kamu, dan Dia Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.

5. Ketahuilah! Sesungguhnya mereka yang ingkar itu memalingkan dada mereka untuk menyembunyikan diri (sifat buruk mereka) daripada Allah. Katahuilah! Semasa mereka berselubung dengan pakaian mereka sekalipun, Allah mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka zahirkan. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada.

No comments:

Post a Comment

Terimakasih kerana meninggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

facebook