Tuesday, January 25, 2011

Surah Al-Waqiah sebagai amalan murah rezeki

Ramai antara kita yang mengalami masalah kewangan, duit tidak cukup untuk menampung kehidupan. Pendek kata rezeki selalu sempit.

Al-quran merupakan mukjimat terbesar dan mempunyai fadhilat yang sangat banyak. Sebagai umat Islam kita seharusnya membaca al-quran setiap hari kerana ia adalah ibadah yang sangat tinggi nilainya di sisi Allah.

Sesiapa yang mempunyai kedudukan ekonomi yang sempit bacalah surah al-Waqiah untuk menolak kefakiran dan mendatangkan rezeki. Selain dari berusaha bersungguh-sungguh, amalan kerohanian seperti membaca quran, berzikir dan berdoa juga perlu dilakukan.

Berikut adalah cara yang paling mudah dalam mengamalkan surah al-Waqiah. Anda boleh memilih mana-mana yang berikut

1. Membaca secara rutin setiap malam samada selepas sembahyang maghrib atau sesudah Isyak.
    Sabda Rasulllah SAW yang bermaksud: "Barangsiapa yang membaca surah al-Waqiah setiap malam, maka tidak akan tertimpa kesulitan selamanya "
    (Walaupun ada ulama mentafsirkan hadis ini dalam kategori lemah, ia tidak menjadi kesalahan untuk mengamalkannya).

2. Mengamalkan membaca sekali siang (selepas subuh) dan sekali malam
3. Membaca 3 kali selepas subuh dan 3 kali waktu malam
4. Membaca surah al -Waqiah sebanyak 14 kali selepas waktu asar. Amalan ini dikatakan mujarab dalam mendatangkan hajat terutamanya rezeki.

Fadhilat surah al-Waqiah akan berkesan bila dilakukan secara istiqamah dan jangan meninggalkannya walaupun sehari. Bacalah dengan tartil dan tajwid yang betul. Membaca surah ini juga akan memberi pencerahan kepada minda kita.

Doa sesudah membaca surah al-waqiah

Erti doa surah al-waqiah
“Ya Allah, bahawasanya kami memohon kepada-Mu dengan hak surat Waaqi’ah dan rahsia (yang terkandung) di dalamnya. Hendaknya Engkau memudahkan rezeki bagi kami sebagaimana Engkau memudahkannya kepada kebanyakan makhluk-Mu ya Allah, Tuhan semesta alam. Ya Allah, limpahkanlah rezeki dari langit dan bumi kepada kami, berilah kami rezeki kerana Engkaulah sebaik-baik pemberi rezeki. Ya Allah, jika rezeki kami berada di langit, maka turunkanlah rezeki itu, jika rezeki kami berada di bumi, maka keluarkanlah, jika rezeki kami tidak ada maka temukanlah, jika rezeki kami sulit maka mudahkanlah kepada kami, dan pindahkanlah rezeki itu ke tempat kami di mana kami berada, dengan karunia-Mu dan kemurahan-Mu serta kemuliaan-Mu dengan rahmat-Mu wahai sebaik-baik Penyayang dari para penyayang.”

Di samping mengamalkan surah al-Waqiah ini, ibadah wajib jangan ditinggal manakala perkara kemungkaran hendaklah ditinggalkan. 

Surah Al-Waqiah boleh di dengar di sini  : Part 1 (ayat 1 - 49)   
                                                                 Part 2 (ayat 50 - 96)

Di bawah adalah pengalaman yang dikongsi dari blog Hifz Diary

well, I want to share a real experience of an old man who had practice the surah every night in his life.

Just a month ago, while visiting Madinah al-Munawwarah upon performing Hajj...

My brother went to masjid Nabawi to perform solat (prayer) as usual, on that day he pray beside an old man from India. After concluding the prayer, my brother smile at the old man and then he ask the old man where he come from? (they talk in Urdu since my bro can speak Urdu)

The old man said, he from India. He said that he really happy to see youth doing hajj.

"Is this your first time doing hajj?" my brother asked him.

" Not, this is the eighth" he replied.

" Son, I read surah al-Waqiah every night and surah al-Mulk before I go bed. Alhamdulillah, Allah bestowed me with His wealth to come here eight times. Read the both insya Allah your wealth will be enriched." he continued.

Actually so many story like that happen to the people who istiqamah in practicing surah al-Waqiah. But, I share with you what have been told by my own brother.

When we purposely read surah al-Waqiah every night as suggested by our prophet Muhammad (P.B.U.H) and have faith (yaqin) on it, insha Allah it will happen. It will work such the Law of Attraction making it effect. Allah says in al-Ahqaf:19 ;

وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُوا ۖ وَلِيُوَفِّيَهُمْ أَعْمَالَهُمْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
And for all there are degrees [of reward and punishment] for what they have done, and [it is] so that He may fully compensate them for their deeds, and they will not be wronged.

what will make it show the effect of reading it every night is when we read it continuously or istiqamah. Shaykh Ahmad Bin Idris (rahimahullah) said,

al istiqamah fauqal karamah
the continuous deeds overcoming the dignity

and the other most important thing is Du'a. Always pray for His Blessing.

hope this entry benefiting you.





34 comments:

  1. Sesungguhnya apa yang dicatatkan di sini adalah benar belaka. marlah sama-sama kita mengamalkan bacaan surahAl-Waqiah ini seetiap hari agar Allah meluaskan dan melapangkan pintu rezki buat kita semua dan diberi kemampuan untuk bersedekah jariah dengan rezki yang diberikan kepada kita. Hidup kita akan tenang dan bahagia sentiasa dengan mengamalkannya secara istiqamah setiap hari .Insyaallah.

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah thks for sharing n pls Izinkan me to copy for my amalan InsyAllah.

    ReplyDelete
  3. mohon ijin tuk amalkan ini

    ReplyDelete
  4. salam ukhuwwah...t/kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  5. assalam.. terima kasih atas perkongsian ini :)

    ReplyDelete
  6. moga Allah murahkan rezeki saudari ...minta diizinkan saya menyalin untuk renungan yang lain....

    ReplyDelete
  7. Minta izin utuk beramal dengan perkara diajar dan mohon doakan semoga saya sentiasa istiqamah dgn ap yg dbuat..

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah...mohon keizinan kongsi ilmu

    ReplyDelete
  9. minta izin nk copy..

    ReplyDelete
  10. ALHAMDULILLAH..TRIME KSIH COZ SUDI SHARE

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah..InsyaAllah

    ReplyDelete
  12. Assalam. Terima kasih atas perkongsian. Izinkan saya mengamalkan ilmu yg diajar dan menyalin dan berkongsi dengan saudara2 kita yg lain. Moga diberkati ALLAH swt.

    ReplyDelete
  13. Pernah satu malam tue , aq x baca surah al waqiah . Esoknya macam 2 aq hadapi. Semuanya qasa kelam kabut . Malam keesokan pula aq baca .. Keesokan ya aq qasa tenang walaupun banyak Ujian datang . 2 perbezaan cerita ttg surah walqiah.Apa yg penting kisah nie mmg menginsafkan aq .

    ReplyDelete
  14. terima kasih, saya sedang mencari-cari tentang surat al-waqiah

    ReplyDelete
  15. Minta izin utuk beramal dengan perkara diajar dan mohon doakan semoga saya sentiasa istiqamah dgn ap yg dbuat..

    ReplyDelete
  16. Assalam, sy ingin bertanya..surah al-waqiah di baca dari aya 1 hingga 96 yea..? dlm al-quran di muka surat yg mne yea? maaf kerana saya jahil dlm bab2 agama..sekrng baru sedar nk brubah utk kebaikkn..trima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mukasurat 534 = ٥۳٤

      Delete
  17. Terima kasih atas perkongsian nya. Mohon izin share untuk KU & saudara KU juga.

    ReplyDelete
  18. salam, apa sandarannya? ada sebarg hadis?

    ReplyDelete
  19. Alhamdulillah.. suatu ketika dulu, kehidupan saya amat susah. saya diberitahu oleh seorang guru tentang amalan surah al-waqiah ini... alhamdulillah.. walaupun saya tidak hidup dalam kemewahan namun rezeki Allah beri belum pernah putus.. ada saja rezeki yang datang diluar dari kemampuan fikiran saya. Maha suci Allah yang pemurah lagi mengasihani hambanya yang meminta.

    ReplyDelete
  20. Yaa Allah,Yaa Rahman, Yaa Rahiim,Yaa Robbal 'aalamiin, limpahkanlah berkah, Rahmat, danRizki yg melimpah kpd kami sekeluarga. Selamatkanlah kami dalam kehidupan di dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  21. sesungguhnya rezeki Allah itu luas..dan mintalah hanya kepadaNya..:)

    ReplyDelete
  22. lebih bagus diawali istiqfar 100x bismilahirohamniraohim 101x baru bc amlan waqiah tu..wslam

    ReplyDelete
  23. Saya telah mengamalkan surah waqiah sejak sekian lama...mmg sgt2 trbukti keberkesanan surah ini.Saya sgt2 percaya sbb sy telah alami dlm kehidupan saya yg bukan lah bgtu sng atau mewah tp...mmg rezeki yg diperolehi...mencukupi

    ReplyDelete
  24. :). nak beramal jugak dgn surat waqiah. semoga saya istiqamah untuk mengamalkan surah ni setiap malam. Amin.


    ReplyDelete
  25. assalamualaikum. minta izin nak copy dan cuba amalkan. terima kasih. semoga Allah sentiasa merahmati saudara insyaAllah

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum.. terima kasih di atas perkongsian surah ini.. mudah2an Allah memperluaskan pintu rezeki..

    ReplyDelete
  27. Mohon amal surah ini tuan.

    ReplyDelete
  28. As Salam..admin...saya ingin mengamalkan surah ini secara istikhomah kerana banyak manfaat dan keberkesanannya...bolehkan saya membacanya dalam terjemahan bahasa melayu untuk surah ini....kerana dikhuatiri tersalah bacaan dan sebutan tajwinnya...ingin penjelasan..t. kasih

    ReplyDelete
  29. bagaimana dgn wanita yg uzur...bagaimana untuk istiqomah selama waktu uzur...?

    ReplyDelete
  30. Mohon izin perkongsian ilmu..

    ReplyDelete
  31. slm..semua...sy pun ada istiqamah membaca surah ini setiap mlm.
    ...alhamdulillah kesusahan hidup sy sebelum ini makin lama makin berubah nenjadi senang...sekrg hutang sy yg bertimbun sedikit demi sedikit dpt sy selesai satu persatu dgn pertolpngan dr Allah...syukur sgt sgt....amalkanlah...insyallah memang menjadi

    ReplyDelete
  32. surah al-waqiah dan al-mulk memang jadi amalan. tapi tak pernah pulak baca doa selepas baca surah al-waqiah. lepas ni boleh amalkan doa sekali.
    terima kasih perkongsian..

    ReplyDelete

Terimakasih kerana meninggalkan komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

facebook