Wednesday, December 28, 2011

Menjadi Tujuh Golongan yang dinaungi Allah pada Hari Akhirat


Sabda Rasulullah saw : “Tujuh Golongan yg dinaungi Allah dihari kiamat yg tiada tempat berteduh selain yg diizinkan Nya swt"
1. Pemimpin yg Adil
2. Pemuda yg tumbuh dengan beribadah pd Tuhannya
3. Orang yg mencintai masjid  
4. Dua orang yg saling menyayangi karena Allah, bersatu karena Allah dan berpisah karena Allah, 
5. Orang yg diajak berbuat hina oleh wanita cantik namun ia berkata : Aku Takut pd Allah 
6. Orang yang sedekah dalam keadaan sembunyi
7. Orang yg ketika mengingat Allah dalam kesendirian lalu berlinang airmatanya 

(Shahih Bukhari)

Adakah kita termasuk salah satu dari yang di atas?.Kami mohon pertolongan-Mu ya Allah.

Thursday, November 17, 2011

Wasiat Imam Hassan Al-Banna

1. Bangunlah segera untuk melakukan solat apabila mendengar azan walau bagaimanapun keadaanmu

2. Baca, telaah dan dengarkan al-Quran atau zikirlah kepada Allah dan janganlah engkau mensia-siakan waktumu dalam perkara yang tidak ada manfaatnya

3. Bersungguh-sungguhlah untuk boleh bercakap bahasa Arab dengan fasih

4. Jangan banyak berdebat dalam berbagai aspek pembicaraan kerana hal tersebut tidak akan mendatangkan kebaikan

5. Jangan banyak ketawa kerana hati yang selalu berkomunikasi dengan Allah (zikir) adalah tenang dan tenteram

6. Jangan banyak bergurau kerana umat yang berjihad tidak berbuat demikian kecuali dengan bersungguh-sungguh secara terus-menerus

7. Jangan mengeraskan suara di atas suara yang diperlukan pendengar, kerana hal itu akan mengganggu dan menyakiti

8. Jauhilah daripada membicara keaiban orang lain atau melukai hatinya dalam bentuk apa juapun dan jangan berbicara kecuali yang baik

9. Berta'aruflah dengan saudaramu yang kamu temui walaupun  dia tidak meminta, sebab prinsip dakwah kita adalah cinta dan ta'awun (kerjasama)

10. Pekerjaan rumah kita sebenarnya lebih banyak dari waktu yang ada, maka manfaatlah waktu dan apabila kamu mempunyai sesuatu keperluan maka percepatkanlah untuk diselesaikan.




" Aku musafir yang mencari kebenaran. Seorang manusia yang mencari erti kemanusiaan di antara manusia. Seorang warganegara yang mencari negerinya kemuliaan, kebebasan, kestabilan dan kehidupan yang baik dalam naungan Islam yang suci" As-syahid Imam Hassan Al-Banna


AWAS, pertubuhan melayu murtad


DUNIA SUDAH AKHIR ZAMAN.. ALLAHHUAKBAR

Pertubuhan Melayu Murtad telah diluluskan!!


persatuan Melayu Kristian telah SAH ditubuhkan di Malaysia !!
Injil telah dicetak & di edar...
IFC buat RoadshoW besar-besaran sokong kebebasan Beragama...
Bersedialah wahai saudara - saudari ku yang amat disayangi...
BERDOALAH SEMOGA UMAT ISLAM SELAMAT
tolong sebarkan kepada yang cintakan AGAMA ALLAH

(Agama Islam)....
gambar Lina Joy ( belakang sekali ) & Para peguamnya ISLAM DIHINA DI MALAYSIA
Baca sama-sama...

Dunia akhir zaman semakin menakutkan bila
berkait dgn soal akidah. Nak jadi apa dah ni??
Patut laa ada yang kata tak nak ada anak.
Bukan takut nak beranak, tapi takut
ada anak yang terpesong akidah.. baik tak de langsung!!

Mufti Perak, Datuk Harussani Zakaria bangkit dalam isu ini dengan
membuat kenyataan akhbar bahwa umat Islam wajib isytihar perang
terhadap pertubuhan IFC itu dan minta 50 ahli politik Islam yang menurunkan
signature sebagai menyokong penubuhan IFC itu bertaubat kepada Allah swt
kerana dibimbangi aqidah mereka sudah terbatal [3]. Datuk Harussani juga
minta kepada semua penceramah, semua ustaz-ustaz yang mengajar
kuliah-kuliah dan semua khatib-khatib, supaya jangan lupa cakap benda ni
dalam kuliah-kuliah dan di atas mimbar-mimbar Jumaat bahwa pertubuhan
IFC ini adalah musuh Islam di M`sia.

Tuan-tuan tau depa minta apa kat PM?...
Depa send memorandum kepada PM meminta 15 perkara berhubung
dengan Islam supaya dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia.
Antaranya:

1) Setiap anak yang baru dilahirkan di Malaysia jangan dikaitkan dengan
mana-mana agama sehinggalah anak itu berusia 18 tahun
- Tu dia tuan-tuan. Ini apa cerita ni? Maknanya, anak-anak kita langsung tidak boleh
dididikkan dengan cara Islam. Kita tak boleh bubuh nama Islam kat
anak-anak. Sampai umur 18 tahun, baru boleh duduk bincang di mahkamah,
tanya kat anak kita, 'Hang nak ikut ugama apa?'...Kalau dia kata nak
jadi hindu, maka jadi hindulah dia. Kita tak boleh nak buat apa sebab dah
digazetkan dalam Perlembagaan Negara.

2) Di dalam dokumen pengenalan mykad dan passport dihapuskan kolum
identiti agama - maknanya, perkataan 'Islam' yang ada kat mykad kita itu,depa
minta di'tiada'kan.

3) Mana-mana orang bukan Islam kalau nak kahwin dengan orang Islam, dia
tidak perlu masuk Islam.

4) Mana-mana orang Islam yang nak kahwin dengan orang bukan Islam,
mestilah dia tukar agama kepada bukan Islam.

5) Sebagaimana kerajaan Malaysia menyalurkan dana kepada masjid-masjid,
begitu juga kerajaan Malaysia mesti menyalurkan dana kepada semua rumah
ibadat orang bukan Islam.

6) Peraturan sekolah yang mengizinkan anak orang Islam menutup aurat
hendaklah dimansuhkan, kerana ia menghina agama bukan Islam.

7) Hapuskan mahkamah syariah kerana ia juga menghina agama-agama lain -
mahkamah syariah kalau takdak, habih la kita tuan-tuan. Walaupun la ni
bukannya perfect, tapi itulah satu-satunya mahkamah yang defence agama
kita. Kalau mahkamah syariah disingkirkan, masalah faraid pusaka, masalah
nikah kahwin, cerai talak apa semua tu macamana?...Kalau tak dak mahkamah
syariah, maknanya, perkahwinan tidak akan berjalan di atas akad nikah,
sebaliknya, perkahwinan akan dibuat secara berdaftar

8) Mana-mana orang bukan Islam yang masuk Islam, semua hartanya
dikembalikan kepada waris yang tidak beragama Islam.

9) Mana-mana pasangan yang bukan Islam, apabila masuk Islam, maka hak
penjagaan anak tidak boleh diberikan kepada mereka.

10) Sebagaimana program-program di radio dan tv yang menerangkan tentang
ajaran Islam dalam bahasa ibunda masing-masing, begitu juga
ajaran-ajaran lain daripada Islam juga perlu diberi ruang.

11) Sepertimana Quran, hendaklah kerajaan Malaysia turut mencetak bible
dalam bahasa Melayu untuk diedarkan di seluruh negara.

12) Apa istimewanya Islam sehingga ditabalkan sebagai agama rasmi di
Malaysia? ...lagi 3 ana tak ingat, anta boleh refer dalam Majalah Millenium
Muslim

Ini dia tuan-tuan, Islam diludah depan mata kita sendiri, so mana
sensitiviti kita terhadap agama kita sendiri?...Datuk Harussani tegur PM
dan 50 ahli politik Islam yang sokong pertubuhan tersebut supaya
dibatalkan pertubuhan itu. Tau 50 orang Islam tu kata apa?...Depa kata kat
Mufti Perak, 'Ni lah kalau dah terlalu tua jadi mufti, tak open minded
langsung!'...Datuk Harussani balas dalam majalah 'Millenium Muslim',
katanya, 'Di atas sikap open-minded rakyat Malaysia yang terlampau lebih,
maka inilah hadiahnya!'...
Ini dia kata-kata seorang ulama di Malaysia. Yang lainnya sunyi sepi termasuklah akhbar-akhbar,
macam ada benda dalam mulut sampai tak boleh nak buka!

Monday, November 14, 2011

Kurung kekasih anak


Berikut adalah berita dari Harian Metro 15 Nov 11. Mengapakah seorang ibu yang diamanahkan anak kepadanya sanggup turut sama bertindak tidak wajar? Adakah ini penanda kepada institusi kekeluargaan dalam masyarakat kita runtuh dan dalam ancaman? Mungkinkah ibu tersebut juga lahir dari keluarga yang latar belakangnya porak poranda?


Kepada para gadis, jangan mudah percaya pada orang lain, lebih-lebih lagi mereka bukan saudara kamu. Zaman sekarang ni ramai manusia yang pelik-pelik sifatnya serta kurang pertimbangan dan kewajaran. Setiap wanita yang keluar rumah mesti ditemani mahramnya, itu lebih menjamin keselamatan. Hiasilah diri dengan akhlak dan peribadi yang mulia.

SERDANG: Seorang ibu bersekongkol dengan anak lelakinya berusia 17 tahun untuk mengurung seorang remaja perempuan dalam bilik rumah mereka sebelum memaksa mangsa menggugurkan kandungan berusia dua bulan hasil hubungan sulit dengan remaja lelaki terbabit.
Remaja perempuan berusia 16 tahun yang masih bersekolah dilaporkan hilang oleh keluarganya dan dikurung dalam satu unit kediaman di pangsapuri di Puchong, sejak dua minggu lalu.

Mangsa yang mengandung dua bulan hasil hubungan terlarang dengan teman lelakinya yang tidak lagi bersekolah juga berdepan maut apabila dipaksa menelan pelbagai ubat-ubatan bagi menggugurkan kandungannya.
Menurut sumber polis, mangsa keluar dari rumah ibunya di Kajang pada 30 Oktober, kira-kira jam 8 pagi sebelum dibawa ke rumah teman lelaki dan dikurung serta dipaksa tinggal sebilik.

Katanya, ketika teman lelaki bersama ibunya ke tempat kerja, mangsa dikurung dan dilarang meninggalkan rumah hingga mereka pulang.

“Mangsa dipaksa menggugurkan kandungan bagi mengelak diketahui jiran mengenai hubungan sumbang mereka,” katanya di sini, semalam.

Sumber berkata, mangsa sebelum ini sanggup tinggal bersama kerana terpedaya dengan janji manis teman lelakinya yang mahu bertanggungjawab dan berkahwin dengannya.

Namun, janji tidak ditunaikan, malah mangsa dipaksa menggugurkan kandungan.
“Perbuatan kejam dua beranak itu membuatkan mangsa tertekan dan cuba melarikan diri dengan keluar dari rumah, namun hampa selepas semua pintu dikunci dari luar.

“Mangsa kemudian menjumpai alat jalur lebar milik teman lelakinya sebelum menghubungi ibunya melalui e-mel,” katanya.

Katanya, kira-kira jam 5 petang kelmarin, ibu mangsa bersama beberapa anggota polis ke rumah terbabit sebelum memecahkan pintu besi dan membawa pulang gadis berkenaan.

Mangsa bersama ibunya membuat laporan di Balai Polis Serdang, di sini, bagi tindakan lanjut.

Sementara itu, Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah mengesahkan menerima laporan berhubung kes berkenaan.

Seruan menutup aurat


“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. "
[Surah Al-Ahzab : Ayat 59]

Menutup aurat mengikut syariat Islam adalah satu ibadah. Kita akan mendapat ganjaran pahala disisi Allah Taala, insya Allah.

Menutup aurat juga akan mewujudkan sebahagian daripada zon keselamatan buat diri muslimah itu sendiri...itulah maksud ayat di atas:"..cara yg demikian lebih sesuai utk mereka dikenal (sbgai perempuan yg baik2) maka dgn itu mrk tidak diganggu...."
Lelaki yang rosak hati dan imannya tidak berminat dengan perempuan yang menutup aurat dengan sempurna. Jadi tutuplah aurat dengan sempurna, Allah akan menjaga kita dari menjadi mangsa lelaki seperti ini.

Wanita yang tidak menutup aurat menjadi ujian kepada lelaki yang berusaha menjaga pandangan mata. Bahkan pula mereka menjadi punca dosa lelaki yang tidak menjaga pandangan mata. Bayangkan di manakah kedudukan maruah wanita yang tidak menutup aurat.

Luahan lelaki


Petikan luahan hati seorang lelaki dalam sebuah forum. Supaya menjadi iktibar dan pedoman untuk para suami dan para isteri.

"Petang tadi saya terperangkap kerana kereta kawan yang saya pandu berseorangan tiba-tiba meragam. Terpaksa tolak ke tepi. Risau jugak la, sebab kereta orang kan... Kereta sendiri takpe lagi. Lebih mengharukan, saya tertinggal handphone kat rumah pulak, sebab tengah charge.

Sedang saya bertungkus lumus menolak kereta ke tepi jalan, tiba-tiba ada sebuah kereta berhenti berhampiran saya. Rupa-rupanya pemandu tu merupakan seorang MO di tempat saya bekerja. Kami pernah kerja satu department masa dia masih HO dulu.

Setelah menceritakan keadaan saya, si fulanah pun offer untuk tumpangkan saya ke bengkel berhampiran. Dalam keadaan terdesak saya terpaksa menerima pelawaan tersebut. 

Apa yang mengharukan saya, si fulanah menelefon suaminya dahulu untuk meminta izin sebelum menumpangkan saya. Sangat menyentuh perasaan saya. Betapa taatnya beliau sebagai isteri sehinggakan nak menumpangkan saya ke bengkel pun dia call minta izin dengan suaminya... (jarak tak sampai 500m dari tempat kejadian, tapi jenuh jugak la kalau berjalan, sebab jalan berbukit.. huhu)

Setelah diizinkan barulah dia membenarkan saya masuk ke dalam keretanya. Sepanjang perjalanan yang singkat tu saya terfikir, alangkah beruntungnya si suami kerana dikurniakan isteri sebegini... Mungkin ini perkara biasa bagi sesetengah pihak, tetapi bagi saya peristiwa sebegini sungguh menyentuh perasaan. Zaman sekarang ni usahkan nak minta izin sedemikian, bahkan tak kurang juga isteri yang bertepuk tampar dengan lelaki lain...

Semoga Allah memberkati si fulanah dan keluarganya... Ameen... Dalam masa yang sama, saya berharap dan berdoa sangat-sangat, seandainya ada jodoh, saya mohon supaya dikurniakan isteri sebegini atau yang lebih baik lagi... (Dalam masa yang sama saya pun kena improve jugak la... )

Sekian perkongsian daripada saya..."

Semoga ada iktibar dan panduan yang baik buat kita memaknai ketaatan kepada suami tercinta, kerana ALLAH SWT semata :)

Majlis persandingan adalah haram


Mengapa masyarakat masih memandang ringan 'persandingan pengantin' sedangkan perihal ini sudah dijelaskan oleh para ulama bahawa ia adalah haram?

Sehingga ke hari ini kita masih dapat melihat banyak pasangan pengantin yang dihias-hias melampaui batasnya serta disandingkan di pelamin yang gah. Berstatuskan 'Raja Sehari' tidak memberi lesen kepada pasangan untuk bebas melakukan kemungkaran.

Hari ini ramai yang beralasan, "Ah! Tak mengapa satu hari ja!". Akan tetapi ingatlah bagi sang isteri yang dipertontonkan kepada ratusan atau mungkin ribuan orang, apatah lagi jika terdedah auratnya atau dia berpakaian tetapi seperti telanjang, maka bertambah-tambahlah dosa kedua-duanya.

Mengadakan walimatul urus adalah sunnah. Sangat dituntut di dalam masyarakat Islam. Akan tetapi hilanglah keberkatannya apabila dicampur adukkan dengan maksiat bersamanya.
Adat merenjis pula menghampiri daerah khurafat kerana perlulah diketahui asal usulnya adalah kerana mencari keberkatan sebagaimana amalan masyarakat Hindu. Perihal sebegini membuatkan pelakunya menghampiri kepada syirik jika tidak diperbetulkan niatnya.

Konsep persandingan hari ini juga tidak dapat lari dari bertunjangkan 'kemegahan'. Wang ringgit puluhan ribu menjadi kertas-kertas kosong yang dibuang begitu sahaja semata-mata untuk menjayakan persandingan ini. Akhirnya, ramai yang kecundang ke dalam lubuk hutang sehinggakan anaknya sudah besar pun masih belum habis lagi hutangnya.

Inilah pembaziran yang sangat popular pada masa ini! Anak gadis moden hari ini juga ada yang bertuhankan hawa nafsu sehingga membiarkan nafsunya memandu akalnya. Hendak dikatakan jahil, mereka berpendidikan tinggi. Tetapi inilah akibat tidak hidup bersama Islam, tidak tidur bersama Islam dan tidak bangun bersama Islam.

Syeikh Abdullah bin Jibrin (bekas anggota ulama' senior) pernah menyatakan: “Tidak boleh pengantin lelaki dan perempuan disandingkan di depan kaum perempuan sebab demikian itu termasuk bukti hilangnya rasa malu dan mengikut tradisi orang-orang jahil serta jahat, dan sewajarnya pengantin itu malu menampakkan diri di depan orang ramai, bagaimana dengan duduk bersanding di tengah-tengah kaum wanita, apa tidak lebih malu lagi?”

 Adapun persandingan yang dibenarkan adalah jika dilakukan di hadapan mahram serta bersederhana, tiada unsur riak dan bongkak. Hukum wajib menghadiri jemputan walimah juga gugur sekiranya majlis walimah terdapat unsur kemaksiatan.

(artikel ini diperolehi dari fb. Pemiliknya saya tidak pasti, semoga penulis mengizinkan untuk menyebarkan ilmunya.Saya meyalin semula di sini untuk tujuan amal makruf nahi mungkar )

~sebarkan ilmu~

Doa untuk mendapat jodoh dan rezeki


Rabbiy Inniy limaa anzalta ilayya min khairin faqir
(Wahai Tuhan, sungguh aku sangat faqir atas pemberian anugerah Mu)

Doa ini adalah daripada surah al-qasas ayat 24. Ia merupakan doa Nabi Musa as, kemudian Nabi Musa as didatangi calon isterinya dan sekaligus mendapat pekerjaan. Doa ini disarankan oleh Habib Munzir (www.majelisrasulullah.org) seperti yang diajarkan oleh gurunya. 

Doa ini dibaca untuk mendapatkan jodoh dan rezeki. Boleh dibaca bila-bila masa, tanpa batasan  jumlah dan tanpa batasan waktu. Dibaca sebanyak-banyaknya, semoga mendapat rezeki yang melimpah dan jodoh yang baik.

Sunday, November 13, 2011

Dosa yang lebih besar dari berzina


Pada suatu senja yang lengang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-hayung. Pakaianya yang serba hitam menandakan bahwa ia berada dalam dukacita yang mencekam.


Kerudungnya menutup hampir seluruh wajahnya tanpa hias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang telah meroyak hidupnya.


Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman Nabi Musa a.s. Diketuknya pintu perlahan-lahan sambil memberi salam. 

Maka terdengarlah ucapan dari dalam,
"Silakan masuk"

Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus merunduk. Air matanya
berderai tatkala ia berkata, 
"Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya. Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya." 

"Apakah dosamu wahai wanita ayu?" tanya Nabi Musa a.s. terkejut.

"Saya takut mengatakannya."jawab wanita cantik..

"Katakanlah jangan ragu-ragu!" desak Nabi Musa.

Maka perempuan itupun terpatah bercerita, "Saya... telah berzina".

Kepala Nabi Musa terangkat,hatinya tersentak.

Perempuan itu meneruskan, 
"Dari perzinaan itu saya pun... hamil. Setelah anak itu lahir,langsung saya... cekik lehernya sampai... mati," ucap wanita itu seraya menangis sejadi-jadinya.

Nabi Musa berapi-api matanya. Dengan muka berang ia mengherdik, 
"Perempuan bejad, pergi kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku kerana perbuatanmu. Pergi!"...teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata kerana jijik.

Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut. Dia terantuk-antuk keluar dari dalam rumah Nabi Musa.. 

Ratap tangisnya amat memilukan. Ia tak tahu harus kemana lagi hendak mengadu.. Bahkan ia tak tahu mahu dibawa kemana lagi kaki-kakinya. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya. 

Ia tidak tahu bahwa sepeninggalnya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa. Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya,
"Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya?" 

Nabi Musa terperanjat. 
"Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina dan pembunuh itu?"
Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril. 
"Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang nista itu?" 

"! Ada!" jawab Jibril dengan tegas. 

"Dosa apakah itu?" tanya Nabi Musa.

"Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina".

Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengan khusuk untuk memohonkan ampunan kepada Allah untuk perempuan tersebut. Nabi Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahwa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya. Bererti ia seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan
tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya. 

Sedang orang yang bertaubat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh bererti masih mempunyai iman di dadanya dan yakin bahwa Allah itu ada, di jalan ketaatan kepada-Nya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mahu menerima kedatangannya.


Demikianlah kisah Nabi Musa dan wanita pezina dan dua hadis Nabi, mudah-mudahan menjadi pelajaran bagi kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban solat dengan istiqomah. 

♥ Ustaz Azhar Idrus ( Original ) ♥
"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan."



~sebarkan ilmu~

Monday, October 31, 2011

Doa anak menjadi soleh dan solehah

‎3 Doa untuk anak supaya menjadi soleh dan solehah


اَللَّهُمَّ فَقِّهُّ فِي الدِّيْنِ وَعَلِّمْهُ التَّأْوِيْلَ.
(Allhumma faqqihhu fiddin wa a'llimhuttakwil)
Maksudnya: Ya Allah, berilah kefahaman kepadanya dalam urusan agama dan ajarkannya Takwil (tafsir al-Quran).


اَللَّهُمَّ أَلْهِمْهُ التَّأْوِيْلَ وَعَلِّمْهُ الْحِكْمَةَ
(Allhummal hamhuttakwil wa a'llimhulhikmah)
Maksudnya: Ya Allah, ilhamkannya Takwil (tafsir al-Quran) dan ajarkannya hikmah (ilmu yang tepat).


اَللَّهُمَّ بَارِكْ فِيْهِ وَانْشُرْ مِنْهُ
(Allahumma barik fihi wanshur minhu)
Maksudnya: Ya Allah, berkatilah padanya dan sebarkanlah ilmunya.

(petikan dr Ustaz Zahazan)

Tuesday, October 25, 2011

Tahajud

Saat sedang nyenyak dibuai mimpi di atas tilam yang begitu empuk, bilik yang dingin dan kelam tanpa cahaya, kita terbangun tiba-tiba.
Setelah mata terbuka, persekitaran diamati. Belum subuh lagi ni, hati bermonolog sendirian. Kemudian tangan mencapai telefon bimbit melihat jam sekadar mendapatkan satu kepastian " Oh, baru pukul 3 pagi".

Dalam situasi di atas, apa yang akan kita lakukan?

Di sini, kita mempunyai beberapa pilihan.
Tanya iman kita dan buat lah pilihan bijak.

PILIHAN 1
Kebanyakan kita akan menarik selimut semula, dan menyambung episod kedua mimpi yang tergantung separuh jalan.
Bukan itu saja, hati turut mengomel,
"Apasal la aku bangun awal sangat."
Terzahir sebuah kekesalan. Kesal bangun awal? Nauzubillah.

PILIHAN 2
"Oh, baru pukul 3 pagi. Waktu macam ni doa makbul.
Ya Allah, ampunkanlah dosaku dan dosa kedua ibu bapaku. Jadikan aku hamba yang mempunyai semangat juang yang tinggi, berjuang untuk kebahagiaan dunia dan akhirat.."
Kemudian sambung kembali 'ibadah senyap'.

PILIHAN 3
Sebaik menyedari dah pukul 3 pagi (bukan baru pukul 3), segera bangun untuk solat tahajud.
Sembahlah Allah saat mata-mata lain terpejam rapat, rukuklah saat hati kita masih tenang, sujudlah saat minda masih kosong dari sebarang urusan dunia dan berdoalah saat doa didengari Allah SWT...

Terjaga dia awal pagi, adalah satu rahmat yang merupakan kurniaan Allah SWT. Siapa tahu saat Allah takdirkan kita terjaga, sebenarnya Allah menunggu untuk memakbulkan sebarang permintaan malam tersebut. Mulalah dari langkah pertama, berdoa sebaik terjaga. malah mintalah dari Allah untuk bangkitkan kita malam-malam seterusnya.

Itulah caranya mengucapkan terima kasih kerana terjaga saat sedang tidur., bukan mengomel kekesalan.
Tetapi, alangkah baiknya andai Tahajud dapat ditunaikan....

- Solusi 12



by Ustaz Zahazan

Monday, October 24, 2011

Tanda lemahnya iman


Kebanyakan dari kita, imannya selalunya turun naik mengikut keadaan. Terdapat beberapa perkara yang boleh menyebabkan iman kita menjadi lemah mungkin disebabkan kita kurang berdoa dan juga adanya bisikan syaitan. Ianya menjadi tanggungjawab kita untuk menilai dan meneliti kedudukan iman kita, apakah ianya sudah menipis, meningkat atau sebaliknya. Marilah kita menilai iman kita.


Tanda lemahnya iman
  • Tidak rasa berdosa bila membuat maksiat atau membuat sebarang dosa samada dosa kecil atau besar
  • Hati yang keras dan tidak ada keinginan untuk membaca dan mentadabbur al-Quran
  • Rasa malas dalam mengerjakan ibadah, contohnya melewatkan waktu solat
  • Mengabaikan sunah nabi
  • Mood yang selalu berubah dan mudah kecewa dengan perkara remeh
  • Tiada apa-apa perasaan bila mendengar bacaan al-Quran, contohnya bila mendengar ayat-ayat al-Quran yang menyebut tentang azab akhirat dan juga balasan baik di hari akhirat.
  • Merasa satu kesukaran bila hendak mengingat Allah atau berzikir. serta tidak merasa satu kelazatan atau nikmat bila berada di majlis mengingati Allah atau berzikir
  • Tidak merasa diri teruk bila melakukan sesuatu yang melanggar syariat
  • Mengejar kemasyhuran, pangkat dan kekayaan
  • Mengajak orang lain berbuat baik tapi diri sendiri tidak melakukan demikian
  • Merasa suka bila orang lain ditimpa kesusahan
  • Hanya pentingkan status halal atau haram sahaja dan mengabaikan yang makruh
  • Memandang rendah pada orang yang melakukan kebajikan yang mudah-mudah seperti mencuci dan membersihkan masjid.
  • Tidak begitu peduli dengan keadaan umat Islam yang lain
  • Tidak  ada rasa bertanggungjawab dalam menyebarkan syiar Islam
  • Suka berbalah dan menuduh tanpa bukti
  • Taksub dan leka dengan hal-hal keduniaan. Contohnya sangat kecewa bila kehilangan sesuatu yang berkait dengan kebendaan dan kekayaan
  • Bakhil dan takut hartanya berkurang
  • Merasa diri selalu betul

Sunday, October 23, 2011

Darjah satu VS tahun satu

Sampai saja di sekolah petang ini untuk mengambil anak, hujan mula turun dengan lebatnya. Kilat mula memancar. Dalam hati berdoa supaya biarlah hujan berhenti seketika supaya semua anak-anak sekolah yang belajar di sesi petang dapat sampai ke rumah dengan selamatnya.

Tamat sesi petang pada 6.30 petang, anak-anak sekolah yang belajar dari tahun 1 hingga tahun 3 mula keluar meninggalkan perkarangan sekolah, namun hujan masih lagi lebat biar pun petir sudah mula reda. Kebanyakan murid tidak menghiraukan sangat keadaan hujan yang lebat. Sebahagiannya kelihatan seakan gembira. Namun agak kasihan juha melihatkan keadaan kebanyakan murid basah kuyup dek tempias hujan. Mungkinkah mereka akan ke sekolah semula esok. Ianya terjadi pada anak-anak saya keesokannya. Mereka hampir demam.

Tahun 1975
Abang saya waktu itu tingkatan 2, saya pula darjah satu. Oleh kerana abang sekolah sesi petang di bandar, kebanyakan perjalanan saya ke sekolah di waktu pagi dihantar abang. Saya akan membonceng basikal tua ayah yang dikayuh abang. Waktu itu musim hujan, jalan yang tidak berturap kelihatan becak dan sangat menyukarkan perjalanan ke sekolah yang lebih kurang 4 kilometer. Perjalanan ke sekolah kadang-kadang tersekat-sekat. Sesekali saya terpaksa berjalan kali separuh jalan kerana berbasikal boleh menyebabkan tergelincir dan mungkin mengakibatkan kecederaan.

Selalunya abang akan menghantar saya hingga perkarangan sekolah, kemudian dia berpatah balik ke rumah. Ada beberapa kali bila hujan lebat, bilik darjah dimasuki air hingga paras atas buku lali, kami diarahkan membuka kasut. Kami berkaki ayam. Sesi persekolahan diteruskan walaupun dalam keadaan yang sangat tidak selesa. Dalam keadaan dingin pagi yang mencengkam, air lumpur di bawah meja dan kerusi, pembelajaran diteruskan walaupun kami anak-anak kampung waktu itu tidak kenal lagi apa itu cita-cita.

Kadang-kadang bila hujan sangat lebat, air akan naik hingga ke paras betis di dalam bilik darjah. Ada satu ketika, sekolah lambat memberi arahan untuk menutup sekolah pada hari itu. Abang mungkin dah sampai ke rumah selepas menghantar saya ke sekolah. Murid-murid semua dah balik, saya masih lagi keseorangan menunggu di tepi jalan dekat sekolah, kalau-kalau abang atau ayah tahu sekolah ditutup hari itu.

Setelah lama menunggu, hati menjadi jenuh, kebosanan dan kebimbangan mula menyapa, saya mengambil keputusan untuk berjalan kaki balik ke rumah seorang diri. Sampai di rumah kaki seakan mau tercabut, dahaga yang maksima serta bahu yang perit menjinjing beg berat berbatu-batu.

Belajar Darjah Satu ketika itu, rutinnya memang begitu terutama bila hujan lebat.

Demikianlah sukarnya mencari ilmu bagi seorang budak kampung di tahun 70an.



Wednesday, October 19, 2011

Bahaya sardin

Saya tak tahu sejauh mana kebenaran artikel ini. Saya dapatkan dari wall facebook yang dihantar oleh seorang rakan. Mungkin ia boleh memberi manfaat kepada pembaca.



BAHAYA SARDIN. BACA! PENTING untuk PEREMPUAN!

Erm...terjumpa artikel ni setelah dinasihati seorang sahabat supaya berhenti makan sardin....ups, this is my last menu mkn sardin... cuba sedaya upaya...takut lak baca artikel di bawah :-
Penemuan menakjubkan. .JANGAN MAKAN SARDIN
Assalamualaikum wbh

Saya dilahirkan dari keluarga miskin. Ibu bapa saya mengusahakan kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin, ia seperti satu makanan mewah. Sejak kecil memang saya suka makan sardin. Apatah lagi kalau masakan sardin yang dimasak oleh arwah ibu. Walau pun saya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.

Harga ikan sardin dalam tin pada hari ini dikira amat murah. Dalam lingkungan RM3 – RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nak dibandingkan dengan membeli ikan kembung segar di pasar, rasanya lebih mudah dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak perlu memproses buang perut dan membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan sardin, buka penutup, potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin.
Tabiaat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin.

Setelah saya berkenalan dan berguru dengan arwah guru, barulah saya terpaksa berhenti terus dari makan ikan sardin. Arwah guru saya bertegas memberikan arahan kepada saya “JANGAN MAKAN IKAN SARDIN”. Satu ketika setelah lama tidak makan ikan sardin, sewaktu saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan lauk ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah guru saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.

Lama kelamaan saya terpaksa belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin. Alhamdulillah dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwah guru dan terlibat dengan beberapa kes orang yang suka makan sardin, akhirnya kini saya memandang sangat jijik ikan sardin. Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.

Mari kita lihat ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu, saya sangat suka makan bahagian tulang ikan sardin kerana ia lembut. Bagaimanakah ikan sardin ini diproses sehingga semua tulangnya menjadi lembut??. Kalau kita membuat eksperimen sains yang mudah di rumah dengan merebus seekor ikan kembung selama 3 hari 3 malam secara berterusan, insya-Allah akan kita dapati bahawa tulang ikan kembung ini tidak akan lembut. Mari kita ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.

Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin ini sedia lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang ini lembut. Mengikut arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin.

Apakah ancaman kepada manusia apabila memakan ikan sardin? Pemerhatian pertama atau kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya. Semenjak sekian lama saya berjiran dengan hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya yang kerap ke rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan sardin dan mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar yang sentiasa sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialah memasak nasi berlauk ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok mee maggi sentiasa tersedia.

Hamba Allah ini telah kehilangan rahimnya semenjak usianya awal 40an. Begitulah, jikalau kerap seseorang terutama sekali orang perempuan gemar makan sardin, jawapannya, pelbagai tumor seperti fibroid di dalam rahim akan insya-Allah diberikan oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser samaada benign atau malignan. Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam rahim dan tumor.

Antara sampel kajian saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaitu seorang anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin. Hampir setiap hari sepanjang mengandungkan anak perempuannya ini hamba Allah ini akan makan ikan sardin. Akibat dari tabiaat ini, sebaik sahaja aak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan terpaksa dilakukan ketika bayi ini berusia kalau tidak silap saya 3 bulan. Begitulah azab diperolehi dari tabiaat gemar makan ikan sardin.

Namun saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan ikan sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allah ini belajar ilmu agama dari saya sehingga pelbagai amalan syirik dan tangkalnya alhamdulillah telah dapat dibuang. Hamba Allah ini kini alhamdulillah telah menjadi antara murid saya yang banyak sekali mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.

Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba lah buat sedikit kajian ke atas mana-mana kenalan atau saudara mara yang pernah mengalami sebarang kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarah permakanan mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin semoga insya-Allah dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.

Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin.

Setakat mana kebenaranya

Wassalam wallahualam

Sunday, October 16, 2011

10 kebaikan dari amalan berzikir












Menurut Syeikh Hakim Moinuddin Chisti, kita akan mendapat 10 kebaikan kesan dari berzikir. Antaranya ialah:

1. Dapat membentengkan diri daripada bisikan syaitan.
2. Orang yang berzikir akan dilimpahi keredaan Allah
3. Dimurahkan ruang rezekinya
4. Membangkitkan aura sahsiah peribadi murni
5. Menghidup dan menjernihkan hati.
6. Mukmin yang senang berzikir itu akan mencapai taraf hampir dengan Allah
7. Mengelakkan diri daripada sifat mazmumah seperti mengumpat dan mengeji
8. Berupaya membina fikiran yang positif dan dinamik
9. Bersedia untuk hidup penuh berani
10. Dapat menenggelamkan sifat munafiq


Pesan Imam Al-Bukhari: ‘Zikir adalah tugas harian setiap Muslim kerana ia mendatangkan kekuatan dan ketenangan. Berzikirlah setiap masa agar Allah sentiasa ingatkan kita setiap masa.’ Demikian indahnya wasiat beliau kepada kita semua. Biasakanlah hati dan lidah kita berzikir kepada Allah kerana inilah yang dituntut Allah kepada kita.

Allah ada berfirman dalam Surah An-Nisa’ ayat 103 yang bermaksud: ‘Kemudian apabila kamu selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah ketika kamu berdiri atau duduk, dan ketika kamu berbaring.’

Insya-Allah melalui zikir kita dapat menyembuhkan penyakit hati daripada karat debu dosa yang dilakukan. Berzikir juga Allah janjikan akan mengangkat darjatnya seperti dikatakan oleh Rasulullah SAW: “Apakah kamu mahu aku ceritakan kepadamu berkenaan amal perbuatanmu yang terbaik dan yang paling bersih dalam pandangan Allah serta orang yang tertinggi darjatnya di antara kamu, yang lebih baik dari bersedekah emas dan perak serta lebih baik dari memerangi musuh kamu semua dan memotong leher mereka, dan mereka juga memotong leher kamu!” Kemudian sekalian sahabat bertanya: “Apakah itu wahai Rasul?” Baginda SAW menjawab: “Zikir kepada kepada Allah.” – Hadis riwayat Al- Baihaqi

Allah sangat menyukai orang yang lidahnya sentiasa basah dengan zikrullah. Ingatlah bahawa Allah sudah menjanjikan ganjaran pahala yang banyak kepada orang yang berzikir. Hal itu jelas apabila Allah berfirman yang bermaksud: “Golongan lelaki dan wanita yang banyak berzikir kepada Allah, Allah janjikan bagi mereka keampunan serta ganjaran yang besar.” – Surah Al-Ahzab ayat 35

Friday, October 14, 2011

Ganjaran hebat untuk solat sunat subuh

Solat sunat subuh (sunat fajar) yang sangat mudah, tapi ganjarannya sangat hebat.
Berkata Rasulullah SAW "Dua rakaat fajar adalah lebih baik daripada dunia dan isinya" (HR Muslim daripada Aisyah)


Panduan mandi wajib..pastikan benar-benar sah



Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanah air kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.Untuk melakukan mandi wajib yang betul,seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya,ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah,Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM),Ustaz Haji Mat Jais Kamos, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah,didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya,mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.Apabila mandi wajib tidak sah,ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul.” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi wajib yang juga disebut sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam.Setiap orang yang melakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara: 

Pertama : Niat.

Kedua : Menghilangkan najis pada badan.

Ketiga : Meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala.” Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu didalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.Bagi perempuan yang habis haid,niat mandi wajib ialah: "Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas,niat mandi wajibnya ialah: "Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah.Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya.Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan,niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke 2,iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan,menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan,najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib.Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke 3,iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir,meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan,sama ada bulu2 yang jarang atau lebat.Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul,sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka.Bulu2 dalam lubang hidung pula,tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin.Tetapi sekiranya,bulu2 di dalam hidung itu bernajis,ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula,jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku,kotoran itu wajiblah dibuang.Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai,inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai,mandi wajib seseorang itu tidak sah.Oleh itu,seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai,jika dia hendak mandi wajib,dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu.Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana? Inilah yang rumitnya,sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai.Inai sebenarnya akan meresap ke rambut,tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini,jangan pula ada yang salah faham.Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis,bukanlah bermaksud menjadi tidak sah.Dalam hal ini,sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza.Jadi,mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.Dalam hal ini juga,sukalah saya menyatakan,huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib.Jadi,ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula,Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani,keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja,iaitu keluar darah haid,nifas dan melahirkan anak(wiladah).

Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga,air paip,sungai laut dan tasik.Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula,mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh,tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula,jika ia dilakukan pada waktu malam,jika tidak mahu mandi wajib lagi, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat,manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.


Rasulullah S.A.W Bersabda : " Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat, Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafaat kepada manusia lain." [Hadith Riwayat Muslim].


Thursday, October 13, 2011

Satu kisah pengamal ayat kursi



Ini sebuah cerita dari email yang sudah berkali-kali singgah di mailbox saya dan juga selalu disebarkan melalui laman sosial fb. Bagaimanapun saya paparkan juga di sini untuk sesiapa yang belum pernah membaca cerita ini.

Kenapa Tak Rogol Saya?


Kisah benar ini berlaku di US.


KENAPA TAK ROGOL SAYA???

Kisah benar ini berlaku di US.


Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus.

Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang agak sudah lewat, berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan
bersaorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca
ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan
dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut  walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta
kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw two young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak.
Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat
Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.

p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Wanita tadi pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam. Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.

"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa
yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..."
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku... semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat... sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….

semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari kejahatan syaitan yang di rejam

Wednesday, October 12, 2011

Hari-hari yang disunatkan berpuasa

Sila rujuk jadual puasa sunat disini : JADUAL PUASA SUNAT

Puasa dalam Ramadhan diwajibkan ke atas semua orang Islam yang baligh, berakal dan tidak didatangi keuzuran. Rasulullah SAW tidak berpuasa penuh dalam bulan-bulan lain selain dari bulan Ramadhan.
Daripada Aisyah, Rasulullah SAW bersabda "Nabi SAW tidak berpuasa penuh selain daripada bulan Ramadhan" (HR Bukhari dan Muslim)
Bulan-bulan lain selain Ramadhan di sunatkan berpuasa iaitu pada hari-hari tertentu.

Bilakah masanya hari yang disunatkan berpuasa?

1. Hari Isnin dan Khamis

2. Puasa pada 13,14 dan 15 mengikut bulan takwim Islam
    (dipanggil hari-hari bulan cerah)

3. Puasa pada 28, 29 dan 30 haribulan takwim Islam
    (dipanggil hari-hari bulan gelap)

4. 1 - 9 hb Muharam

5. 10 hb Muharam (hari Assyura)

6. Puasa beberapa hari dalam bulan Rejab

7. Puasa beberapa hari dalam bulan Syaaban kecuali hari Syak (30 Syaaban). Rasululluh memperbanyakkan puasa di dalam bulan Syaaban.

8. Puasa 6 hari di bulan Syawal

9. 1-8 hb Zulhijjah

10. 9 hb Zulhijjah (hari wuquf di Arafah)

11. Berpuasa seperti Nabi Daud A.S iaitu berbuka sehari dan berpuasa sehari.


Puasa itu mempunyai 3 tingkat iaitu puasa umum, puasa khusus dan puasa khusus dari khusus (khususull khusus)

1. Puasa Umum
    Orang-orang berpuasa dengan menahan lapar dan dahaga serta menahan diri dari keinginan syahwat.

2. Puasa Khusus
    Menahan lapar dan dahaga, menahan keinginan syahwat, mencegah pendengaran, penglihatan, lidah, tangan, kaki dan anggota-anggota tubuh lainnya daripada dosa.

3. Puasa khusus dari khusus (khususul khusus)
    Selain dari menahan lapar dan dahaga, puasa semua anggota tubuh badan dari melakukan dosa, termasuk juga puasa hati daripada segala cita-cita yang hina dan segala pemikiran duniawi serta mencegahnya daripada selain mengingati Allah SWT. Inilah tingkat puasa para nabi, siddiqin dan muqarrabin.

Dari Al-Ahnaf bin Qais, bahawa orang mengatakan kepadanya "Bahawa tuan seorang yang sudah sangat tua dan puasa itu melemahkan tuan."
Menjawab Al-Ahnaf "Saya menyediakan puasa itu untuk satu perjalanan yang jauh. Dan bersabar mentaati Allah SWT itu adalah lebih mudah daripada bersabar dari azab-Nya"


Tuesday, October 11, 2011

Zikir si kecil di Mina

Sempena musim haji yang bakal menjelang, serta hawa Madinah dan Makkah yang kian terasa nuansanya, saya ingin menyelitkan sebuah cerita tentang seorang anak kecil yang saya jumpai di Mina.

Waktu itu kami sedang menunggu masuk waktu subuh dan kemudian akan melontar di jamarat. Sewaktu melilau sambil memerhatikan jamaah dari negara lain yang juga seperti kami yang menunggu, mata tiba-tiba ternampak seorang anak kecil lelaki yang dalam jangkaan saya berumur kira-kira 7 tahun. Yang pasti dia bukan dari penduduk Asia Timur, mungkin Asia Tengah. Si kecil dan kumpulannya sedang berbaring beralaskan tikar dan dengan hanya berbumbungkan langit.

MasyaAllah! parasnya sangat elok dan yang paling menakjubkan dia sedang berzikir dengan tasbih di tangan. Dia tiba-tiba perasan yang ada seseorang sedang memerhatikannya, lalu dia memasukkan tasbih ke dalam selimut dan mengalihkan badannya ke arah lain sambil meneruskan zikir. Subhanallah! anak sekecil itu sudah diajar berzikir mengingat Allah. Saya hampir menangis.

Anak siapakah itu ya Allah....semoga anak itu terus membesar menjadi insan yang bertakwa.
Kau bimbinglah anak-anakku, semoga mereka juga menjadi insan beriman dan bertakwa serta jadikanlah mereka insan-insan yang Engkau redhai. Ampunkan aku ya Allah!




Petua murah rezeki

Petua murah rezeki ni saya ambil dari nota facebook, semoga mendapat manfaat:


Petua murah rezeki ni saya ambil dari nota facebook, semoga mendapat manfaat:

Petua Murah Rezeki:
Berikut adalah kiriman email yang saya perolehi tentang pesanan Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah. Semoga Allah memberkati dan merahmati pengirim email tersebut juga Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah.

Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah pernah berkata….. .

” setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu ( tak kira masih hidup @ telah tiada)”………. nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu…


Berdasarkan Hadith Nabi :
“Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari”

Huraian hadith:

- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada )

- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)

- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah

- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. …tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru2 kita dan mereka yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)

- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah

Kesimpulannya:

- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris….. . Cuma jangan lupa doakan ibu bapa kita setiap hari

- Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)

InsyaAllah


Berusaha dan bertawakal.. …insyallah , rezeki itu bukan kerana ada sijil SPM,(kata Azmil Mustapha)… ..Mari kita cuba….Allahhuakhbar. ..


Nota penulis : Berbuat baik kepada ibubapa adalah satu petanda ada iman di hati. Walaupun ada sesetengah dari kita pernah tidak puas hati atau berkecil hati dengan ibu bapa, sewajarnya kita bersabar dan mohon pertolongan Allah. Mungkin ini salah satu ujian yang Allah turunkan kepada kita. Tidak wajar kita berdendam dengan ibu bapa, yang berlalu biarkan ia berlalu. Tidak ada manusia yang tidak pernah berbuat salah kecuali para nabi yang maksum. Mungkin kita juga tanpa sedar atau tidak, anak kita selalu kecil hati atau tersinggung dengan kita. Kami mohon petunjukMu ya Allah!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

facebook