Tuesday, April 4, 2017

Doa untuk anak malas solat

ANAK MALAS SOLAT,BANTAH DAN TAK SUKA MAKAN?

Saya melihat seorang kawan mendidik anak begitu taat pada solat tanpa disuruh,dipaksa.Sedangkan banyak orang,jenuh berperang untuk suruh bersolat.Jika tidak disuruh,tidak bersolat.Lalu saya bertanya apa kaedah pendidikan yg dia buat.Katanya,tidak ada kaedah apa pun, cuma dia tidak meninggalkan doa sejak dari belum berkahwin hinggalah ada anak.Doa ini dilafaz sebagai tambahan dlm sujud atau tahiyyat akhir,kerana ia ayat quran,maka tidak bersalahan menambah doa ini.Doanya dipetik dari surah Ibrahim ayat 40
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ
 دُعَاءِ
Ya Rabb, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan shalat, ya Rabb kami, perkenankanlah doaku.

Jomlah kita semua beramal dgnya moga anak cucu kita semua tidak meninggalkan solat.Bacalah dlm sujud atau sebagai tambahan dlm tahiyyat akhir.

Untuk melembutkan hati dan anak anak patuh,saya biasa mendengar seorang guru saya berpesan untuk membaca doa dari surah al Ahqaf pada sebahagian ayat  15
َ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ۖ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ
"Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri".
Baca dan dihembus dimuka anak ketika tidur atau isyarat dari jauh dg niat melembutkan hatinya.

Jika anak tak lalu makan,tak suka makan,kurus melidi,cuba beri lidah kambing kampung yg dibakar atau dimasak dg apa cara dan beri anak makan.Petua ini bertujuan untuk mengambil tabiat kambing  kampung yg sentiasa mengunyah. Cubalah, moga dimakbulkan.

Saya kadar berkongsi pengalaman, moga bermanfaat.Jika anda ada kaedah yg lain,kongsikanlah untuk kita membentuk generasi yg tidak meninggalkan solat,yg taat pd ibubapanya,yg sihat sejahtera. Wallahua'lam

Cnp dari Cikgu abd ghani haron.

Wednesday, February 22, 2017

Lelaki Beristeri Empat

*Lelaki Beristri Empat*💝

💜Istri ke 1:  Biasa-biasa saja, sering dicuaikan,
                    biasanya
                    tidak diperha-
                    tikan .
💛Istri ke 2: Agak cantik,
                    agak diper-
                    hatikan.
💙Istri ke 3: Lumayan
                    cantik,
                    diperhati-
                    kan.
💚Istri ke 4: Sangat can-
                    tik,sangat
                    diperhati-
                    kan dan di-
                    sanjung2
                    dan sangat
                    diutamakan!

⏰Waktu pun berlalu begitu cepat dan tibalah saat sang lelaki(suami) tersebut mau meninggal,
lalu dipanggilnya ke 4 orang istrinya.

💚Dipanggilnya istri ke 4 yg paling cantik dan ditanya, *"Maukah kamu ikut menemaniku ke Alam Kubur?"* , dia menjawab,
*"Maaf, cukup sampai Di Sini saja saya ikut denganmu."*

💙Saat dipanggil istri ke 3 yg lumayan cantik dan ditanya hal yang sama, dia pun menjawab,
*"Maaf, saya hanya akan mengantarmu sampai di Kamar Mayat dan paling jauh sampai di Rumah Duka."*

💛Kemudian dipanggil istri ke 2 yg agak cantik dan ditanya hal yang sama, dia pun menjawab,
*"Baik, saya akan menemanimu tapi hanya sampai ke Liang Kubur, setelah itu selamat tinggal."*

😭Si suami sungguh kecewa mendengar semua itu.
Tetapi inilah kenyataan dalam kehidupan dan menjelang kematian.

💜Lalu dipanggillah istri ke 1 dan ditanya hal yang sama, si suami tak menyangka akan jawabannya,
*"Saya akan Menemanimu Kemanapun kamu Pergi dan Akan Selalu Mendampingimu........"*

❓Mau tahu siapa istri ke 1 sampai ke 4 itu ?

💚Istri ke 4 adalah *"HARTA dan KEKAYAAN"*.
Mereka akan meninggalkan jasad kita seketika saat kita meninggal.

💙Istri ke 3 adalah
 *"TEMAN - TEMAN"* kita.
Mereka akan mengantarkan jasad kita hanya sampai di saat kita disemayamkan.

💛Istri ke 2 adalah *"KELUARGA/ FAMILY"*
( saudara" & teman" dekat kita.)
Mereka akan mengantar kita sampai jenazah dikuburkan,  mereka akan meninggalkan kita setelah mayat kita dimasukkan dalam liang kubur dan ditutup dengan tanah.

💜Istri ke 1 adalah
*"AMAL dan IBADAH"* kita selama hidup di dunia.
Karena *Amal dan Ibadah* kita inilah yang paling setia mendampingi kita saat menghadap Tuhan Yang Maha Esa.



Semoga Bermanfaat
         

Saturday, February 18, 2017

Cara Buka Pintu Rezeki

Coretan ini saya kongsi dari fpage iium. Ia sangat memberi inspirasi kepada sesiapa yang dihimpit kesulitan hidup terutama dalam hal kewangan...semoga memberi manfaat.

Assalamualaikum wbt kepada semua pembaca dan admin. Lately ramai yang complain tentang rezeki. Ada yang menganggur bertahun2, ada yang sudah bekerja tapi masih tidak cukup duit untuk menampung keperluan. In shaa Allah, saya ingin berkongsi sedikit tips yang saya pelajari dan ambil pengajaran dari keadaan sekeliling. Honestly, saya bukanlah seorang yang baik dan sempurna dari segi iman, tetapi alhamdulillah Allah cukupkan rezeki saya dan mudahkan segala urusan.

1. Sentisa bersyukur dan redha
Sememangnya untuk terlalu bersyukur dengan nikmat Allah memerlukan kita memahami konsep mendalam tentang rezeki. Allah akn memberikan sesuatu ujian dan nikmat itu sesuai dengan kemampuan dan keperluan kita. Jangan sampai menjadi kufur nikmat dan selalu membandingkan rezeki kita dengan orang lain, sampai bila pun kita tidak akan pernah merasa ‘cukup’. Kita mesti sentiasa bersihkan hati dan tidak pernah bersangka buruk pada Allah. Bila ada masalah, banyakkan berzikir kerana masalah itu datang mgkin disebabkan dosa2 yg kita lakukan. Selain itu, kita mesti sentiasa suka dan cinta dengan apa yg kita buat, selagi tidak melanggar syariat Islam.

2. Hidup kerana Allah
Masa disekolah menengah, ada ustazah menegur kami satu kelas tentang attitude dalam belajar. Kata beliau, kita belajar bukan sebab nak jadi doctor, guru etc. Tp belajar untuk dapat redha Allah, spt mana yg Allah suruh kita jadi khalifah dimuka bumi, mencari ilmu dan memakmurkan bumi. Saya bukanlah pelajar yg cemerlang, sy ke sekolah hanya utk jumpa kawan2, bersukan dan tidak pernah mempunyai cita2. Selepas je dengar ayat tersebut dari ustazah , sy mulakan azam dan niat baru.

Sy belajar kerana Allah, selain tu utk bantu ibu dan ayah sy nti. Dan perancangan Allah itu amatlah tidak dapat diduga, sy belajar dalam aliran sains, ke matrik dalam aliran fizik tetapi kos di university, kos pentadbiran dan sastera. Sy redha dan sy bersyukur krn masih ada peluang utk belajar walaupun ramai yg memandang rendah kos yg sy belajar, ada yg memprtikaikan masa depan sy di alam pekerjaan kelak. Mgkin disebabkan sy belajar di sklh terpilih dan ramai yg beranggapan sy akan belajar kos2 yg lebih mencabar (kata mereka). Tetapi alhamdullilah, 3 bulan selepas menamatkan pelajaran, saya sudah mendapat pekerjaan tetap dengan gaji permulaan RM2.3k. Kerja yg sesuai dengan bidang pengajian saya.

3. Tegakkan lima waktu dan ibadat sunat
Apa yg penting utk rezeki luas dan hati tenang ialah solat dan dekatkan diri dengan Allah. Sy pernah mendengar ceramah dari penceramah Indonesia (tapi sy lupa nama diaaa). Kata beliau, untuk Allah Nampak kita, kita kena jadi special. Solat 5 waktu ramai yg buat, tp solat sunat tidak ramai yg mampu. Jadi lengkapkan ibadat wajib dengan ibadat sunat. Sblm nie sy akui, hanya solat2 sunat ketika menghadapi exam dan disebabkan ada benda yg sy ‘nak dari Allah’ time tu. Sampai satu ketika sy diuji dengan ujian yg berat. Sy solat hajat. Masa tu terdetik dalam hati, sy nie hanya solat ketika perlukan Allah, mgkin sbb tu sy susah nak rasa tenang dan terlalu bergantung dengan orang, seperti tidak percaya takdir Allah. Tp alhamdullillah, Allah senangkan urusan sy. Selepas peristiwa sy diuji, dan hati menjadi happy balik, sy start bangun solat tahajud. Sy hanya melakukan tahajud dan solat hajat. Lama kelamaan sy start solat witir dan taubat. First time nak buat solat tahajud, seksanya yg amat. Allah sahaja yg tahu. Kerja sampai lewat petang, kena bangun plak awal pagi, mmg meletihkan sy. Sampai satu saat, sy ternanti2 bila sy akan period, barulah sy boleh berehat sekejap. Masih tidak ikhlas.

One day, officemate sy pasang ceramah kat radio IKIM. Kata penceramah (lupa nama) tersebut yg kini menetap di US, suaminya memesan, buat ibadat sampai kita terasa kemanisannya. Hati sy tersentuh sekali lagi, ya, sblm nie sy hanya bangun utk Allah tahu sy masih ingatkanNya wlpn sudah bahagia, tp bukan utk mendekatkan diri dan mencari keredhaanNya. Lepas tu, sy betulkan niat. Sblm tido, sy niat dengan Allah yg sy nak jumpa Dia nanti. Sy tido kejap utk dapatkan kekhusyukan dan rehat. Dan alhamdulillah, wlpn malam sy tido jam 2 lebih (Paling lewat pernah sy buat) tp saya masih mampu dan kuat utk bangun tahajud. Subhanallah. Dan hidup sy kini sangat lapang, masalah selalu ada, tetapi selalu saja penyelesaiannya datang tanpa diduga. Ingatlah, jika kita ada masalah, jangan cari mcm mana nak settle kan masalah itu, tetapi dekatkan diri dulu dengan Allah, Allah rindukan doa dari kita. Allah yg ciptakan kita dan masalah, mana mungkin lepas kita berusaha utk mencintaiNya, dia masih bebankan kita. Dan ingat, masalah tidak mungkin juga selesai spt apa yg kita nak, tp In shaa Allah hati kita akn lebih tenang.

4. Redha ibu dan bapa
Redha ibu bapa amat penting dalam kehidupan. Sejak kecil lagi, sy sentiasa memberitahu ibu dan ayah tentang perjalanan hidup sy. Kemana hendak pergi, dengan siapa dan sebagainya. Sehingga ke alam university dan pekerjaan, menjadi tidak lengkap jika sy tidak memberitahu mereka tentang keadaan sy. Begitu juga dalam bab pelajaran, setiap kali slps mendapat jadual exam, sy akn hantar gambar jadual tersebut kpd mereka dengan meminta mereka mendoakan saya terutama sekali ketika sy menghadapi peperiksaan. Dan sblm masuk ke dewan exam, sy akan menelefon meminta restu dan doa mereka. Alhamdullilah, sy tamat pengajian dengan pointer yg bagus wlpn sy bukanlah pelajar contoh. Dan sama juga dalam proses mencari pekerjaan, sy sentisa meminta mereka mendoakan sy semasa sy hantar cv, sblm interview dan selepas interview.

5. Kongsi rezeki.
Rezeki Allah itu luas, jangan pernah takut utk berkongsi. Suatu hari sy baca msg kat grup Whatsapp tentang job vacancies. Kat bahagian bawah ada tertulis, ‘kongsikan rezeki dengan orang lain, ALLAH buka lagi banyak pintu rezeki utk kita”. Sejak hari tu, sy yg selalu silent reader kat grup, selalu je share post2 job vacancies. Ada satu masa, kawan sy tegur, ‘’kerja nie utk sorang je.. ko try la dulu, mana tahu klw share kat kawan, ko plak yg putih mata”. Sy rasa ada betulnya cakap dia masa tu, tp mujur la sy cepat sedar. Sy share jgk job vacancies tu kat kawan2 yg lain. Dan mungkin sebab itu la Allah permudahkan jalan hidup sy. Selain tu, kena banyak menderma. Bila dapat gaji, lepas tolak semua kos pengangkutan, makanan dan sebagainya, sy akn belanja kan wang yg lebih tu utk family. Dan bila ada kawan yg minta tolong, sy akn tolong semampu sy.

Ini sahaja dari saya. Terima kasih kpd yg sudi membaca. Sy hanya ingin berkongsi kenikmatannya bila kita sentiasa berpandangan baik dan menjalani hidup on the right track. Sy baru je mencuba, in shaaAllah sy akn istiqamah krn hidup sy sangat tenang dan bahagia skrg. Sy berkongsi bukan utk menunjuk2, plus, ramai kawan2 yg mengadu tentang payahnya mencari kerja dan mendapat rezeki. Semoga mampu memberi manfaat dan impact kpd yg lain. Doakan sy, dan in shaa Allah, Allah memberi kejayaan dan kekayaan dunia dan akhirat utk kita semua. Sy akan mendirikan rumah tangga tidak lama lagi, sy minta doa dari semua.

– Hamba yg baru mengenal cinta sebenar

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

Wednesday, February 15, 2017

Petua Batuk Tak Henti

PETUA BATUK TAK HENTI.

kupas kulit bawang dan hiris bulat besar.
dan letak di sebelah bantal tidur..

insyallah tak de batuk lagi..

sye buat petua ni dekat ank sye yg baru setahun sebulan.. alhamdulillah tidur malam dia yg lena tanpa ganguan batuk lagi.. dan kahak pon cair.

satu² nye ubat yg tak payah gi klinik tengah malam buta.

like n share ye😊

petua ini telah diambil dari fb Mamy Scha‎ melalui perkongsiannya ke group Masak Apa Hari Ni.. (MAHN)

===============

Saya pun copy paste juga
Minta halal Dan semoga dapat memberi manfaat pada semua

Friday, February 3, 2017

Jadual Kehidupan Harian Untuk Keberkatan Hidup

JADUAL KEHIDUPAN HARIAN YG DISUSUN USTAZ ISMAIL KAMUS

1. bangun malam ( sekitar jam 3 pg)
- mandi dan ambil wudhu'
2. solat sunat Wudhu'.
3. solat sunat Taubat.
4. solat sunat Tahajjud (8rkaat).
5. solat sunat Hajat ( mintak ALLAH makbulkan permintaan kita, bila2 masa kita mintak).
6. solat sunat Witir 3 rakaat.
7. Istighfar 100x
8. Tahlil 300x
9. لاَإِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَا نَكَ إِنِّيْ كُنتُ مِنَ الظَّا لِمِيْنَ. 40x
10. Tasbih 40x
11. solat sunat Fajar.
12. solat Subuh.
13. baca Yassin lepas subuh.
14. solat sunat Dhuha 6 rakaat.
15. Solat Zohor.
-solat sunat sebelum
-solat sunat selepas
16. Solat Asar
- solat sunat sebelum
17. Solat Maghrib
- solat sunat selepas
18. Solat Isya'
-solat sunat sebelum
-solat sunat selepas
19. Sebelum tidur baca :
- al-Quran
- surah Al-Mulk
- surah as-Sajdah
- surah al-Waqiah
20. setiap hari mesti sedekah, walaupun sedikit.
“Di Dunia bukat tempat untuk berehat, tetapi tempat untuk beribadat."
[ustaz Ismail Kamus]

Semoga Allah merahmati kita semua.....kemaafan atas segalanya terima kasih atas segalanya... .Semoga kasih sayang Allah sentiasa dilimpahkan pada kita semua...In shaa Allah Aamiin💚

Thursday, September 29, 2016

Hukuman yang tidak terasa

Satu perkongsian

TAZKIRAH & ILMU
Hukuman Yg Tidak Terasa.

Seorg murid mengadu kpd gurunya: "Ustaz, betapa byk kita berdosa kpd Allah dan tidak menunaikan hakNya tp sy tidak melihat Allah menghukum kita".

Guru menjawab dgn tenang: "Betapa sering Allah menghukum kamu tp engkau tidak terasa".

"Sesungguhnya salah satu hukuman Allah yg terbesar yg menimpamu wahai anakku, ialah: Sedikitnya taufiq yg Allah beri utk mengamalkan ketaatan dan amal amal kebaikan".

Tidaklah seseorg diuji dgn musibah yg lebih besar dari "kekerasan hati dan kematian hati".

Sebagai contoh:
Sedarkah engkau, bhw Allah telah mencabut dr mu rasa bahagia dan senang dgn munajat kpdNya, merendah diri kpdNya, sujud di hadapanNya.

Sedarkah engkau tidak diberikan rasa khusyuk dlm solat?

Sedarkah engkau, bhw beberapa hari2 mu telah berlalu dr hidupmu, tanpa membaca Al-Qur'an?

Sedarkah engkau sudah tidak tersentuh dgn ayat ayat Al-Qur'an, seakan engkau tidak mendengarnya?

Sedarkah engkau bhw telah berlalu berapa byk malam yg panjang sedang engkau tidak melakukan Qiamullail di hadapan Allah, walaupun terkadang engkau tidak tidur malam?

Sedarkah engkau bhw telah berlalu atasmu musim kebaikan seperti: Ramadhan... 6 hari di bulan Syawal. 10 hari pertama bulan Zulhijjah dan lain2 tp engkau belum diberi taufiq utk memanfaatkannya?

Hukuman apa lg yg lebih berat dr itu???

Engkau merasakan beratnya mengamalkan byk ketaatan (amal ibadah)?

Tidakkah Allah menahan lidahmu utk berzikir, beristighfar dan berdoà kpdnya?

Tidakkah terkadang engkau merasakan bhw engkau mengalah di hadapan nafsu?

Hukuman apa lg yg lebih berat dr semua in???

Sedarkah engkau, amat mudah bg mu mengumpat, mengadu domba, berdusta, memandang rendah pd org lain, memandang kpd yg haram?

Sedarkah engkau, bhw Allah membuatmu lupa kpd Akhirat, lalu Allah menjadikan dunia sebagai perhatian terbesarmu?

Ini semua hanyalah beberapa bentuk hukuman Allah kpdmu, sedang engkau tidak menyedarinya...

Waspadalah wahai anakku krn hukuman yg paling ringan dr Allah terhadap hambaNya ialah: Hukuman yg terasa pd harta, atau anak, atau kesihatan.

Sesungguhnya hukuman terberat adalah "Hukuman yg tidak terasa" iaitu pd kematian hati, lalu ia tidak merasakan nikmatnya ketaatan, dan tidak merasakan sakitnya dosa.

Wahai anakku, perbanyaklah di siang dan malam mu, amalan taubat dan istighfar, semoga Allah menghidupkan hatimu...

(Mafhum terjemahan dr tausiyah Syaikh Abdullah Al-'Aidan).

======================

Apabila kita merasa tiada dosa, sebenarnya, kita lah org yg paling berdosa.

Sumber

Tuesday, October 22, 2013

Siapakah Yang Paling Luar Biasa Imannya?

Pada suatu ketika, Rasulullah bertanya kepada para sahabat, “Siapakah yang paling luar biasa imannya?”

Para sahabat menjawab, “Malaikat, ya Rasulallah.”

Balas Rasulullah, “Sudah tentulah malaikat luar biasa imannya, kerana mereka sentiasa di sisi Allah.”

Seketika terdiam para sahabat, dan menjawab lagi, “Para nabi, ya Rasulallah.”

Rasulullah berkata, “Para nabi sudah tentu hebat imannya, kerana mereka menerima wahyu daripada Allah.”

Para sahabat mencuba lagi, “Kalau begitu, kamilah yang paling beriman.”

Jawab Rasulullah, “Aku berada di tengah-tengah kalian, sudah tentulah kalian orang yang paling beriman.”

Lalu, salah seorang daripada sahabat berkata, “Kalau begitu, Allah dan Rasul-Nya sahajalah yang mengetahui.”

Maka dengan nada perlahan, Rasulullah berkata, “Mereka adalah umat yang hidup selepas aku. Mereka membaca al-Quran dan beriman dengan isinya. Orang yang beriman denganku dan pernah bertemu denganku, adalah orang yang bahagia. Namun orang yang tujuh kali lebih bahagia adalah mereka yang tidak pernah bertemu aku tetapi beriman denganku.”

Rasulullah diam seketika. Kemudian, beliau menyambung dengan suara yang lirih, “Sesungguhnya, aku rindukan mereka….”

Sollu ‘alan nabi..

— Ustaz Riduan Mohamad Nor
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

facebook